actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2016, 19:21
Jochem.W*uters Jochem.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Kasterlee
Posts: 58
Veertig procent van arbeidsgerelateerde klachten heeft te maken met zwangerschap

Het Instituut voor de gelijkheid van mannen en vrouwen start een onderzoek naar de ervaringen van zwangere vrouwen op de werkvloer en lanceert een oproep voor getuigenissen.

Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen behandelt naar eigen zeggen regelmatig klachten over discriminatie van zwangere vrouwen op de werkvloer. Volgens adjunct-directeur Liesbet Stevens komen vooral ontslag, arbeidsvoorwaarden en aanwerving daarin naar voren als knelpunten.

‘Hoewel het niet mag, vragen sommige werkgevers in een sollicitatiegesprek toch naar de kinderwens van de sollicitant. Contracten worden niet verlengd, beloofde promoties blijven uit’, zegt Stevens.

Onderzoek


‘De klachten die het Instituut ontvangt, vormen natuurlijk een belangrijke aanwijzing’, klinkt het. In totaal heeft 39 procent van het totaal aantal arbeidsgerelateerde klachten die het Instituut ontvangt, te maken met zwangerschap. De instelling vraagt zich nu af of dit slechts het ‘topje van de ijsberg’ is, en lanceert daarom een onderzoek, in samenwerking met Vlerick Business School.

Het Instituut liet in 2008 al eens zo’n onderzoek uitvoeren. Toen gaf 75 procent van de ondervraagde werkneemsters aan op het werk geconfronteerd te worden met minstens één negatief gevolg van haar zwangerschap.

Bronvermelding: De Standaard, 16/11/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161116_02575008)

Eigen menig: Het is denk ik wel algemeen geweten dat de vrouw het met de zwangerschap wel wat moeilijk kan hebben. Ik verschiet dan ook niet dat veertig procent van de arbeidsgerelateerde klachten te maken hebben met zwangerschappen. In het artikel staat dat vrouwen op de werkvloer soms gediscrimineerd worden vanwege hun zwagerschap. Dat vind ik iets dat echt niet kan. Ik snap niet dat sommige mensen vrouwen daarvoor discrimineren. Dit gegeven moet echt verdwijnen op de werkvloer. Er zou een soort regel moeten komen waar vrouwen dan zelf mogen beslissen en moeten aanvoelen wanneer ze op zwangerschapsverlof gaan. Ik denk dan ook dat zo de arbeidsklachten in verband met zwangerschap zullen verminderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.