actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2017, 23:57
Celine.J*nnen Celine.J*nnen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Balen
Posts: 35
Helaas, de 'pauze' in de klimaatopwarming lijkt dit jaar toch echt ten einde

Maar: CO2-toename in de dampkring verloopt minder dramatisch dan verwacht.

Een tegenvaller voor het klimaat. De 'hiaat', een omstreden periode waarin de opwarming van de wereld zo goed als stil leek gevallen, lijkt ten einde. Na de onevenredig warme El Niño-jaren 2015 en 2016 valt de wereldtemperatuur dit jaar niet terug naar een lager niveau: het heeft er alles van weg dat 2017 net zo warm wordt als het jaar 2015. Dat zou betekenen dat de 'luwte' van ongeveer 2000 tot 2012 gewoon een statistische oneffenheid was, of werd veroorzaakt door een tijdelijke hobbel in het klimaatsysteem.


Na een periode van snelle opwarming vanaf ongeveer 1975, leek de wereldtemperatuur na het hete El Niño-jaar 1998 opeens jaren langzamer te stijgen, met maar 0,04 graden in plaats van 0,26 graden per decennium. Dat leidde tot verwoede speculaties: zouden broeikasgassen soms minder hard duwen tegen het klimaat dan verwacht? Het VN-panel voor klimaatonderzoek het IPCC rekende in 2014 zelfs uit wat er zou gebeuren als de opwarming van de aarde écht in een lagere versnelling staat: bij onverminderde uitstoot van broeikasgassen zou de aarde in 2050 maar zo'n 2,3 graden opwarmen, in plaats van de verwachte 3,2.

Maar de voortekenen zijn ongunstig. De Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) schat in dat de wereldtemperatuur dit jaar uitkomt op 1,1 graden warmer dan in het pre-industriële tijdperk. Dat is weliswaar iets koeler dan vorig jaar, maar zit wél aan de bovenkant van wat er volgens het scenario van de 'trage opwarming' nog mogelijk is. "Het wordt gewoon zeer gestaag warmer'" zegt klimaatonderzoeker Geert Jan van Oldenborgh van het KNMI, die sowieso nooit geloofde in de pauze.

Veel experts gaan ervan uit dat er in de jaren 2000-2012 energie in zee is verdwenen. Maar erg op hun gemak is men niet: computermodellen die de opwarming van de aarde nabootsen, zagen de vertraging immers niet aankomen. Wellicht omdat de aerosolen (kleine stofdeeltjes in de lucht) niet goed in de modellen versleuteld zitten, opperen velen. "Al het bewijs wijst erop dat de overschatte opwarming komt door een combinatie van interne variabiliteit en foutjes in die externe factoren", mailt de Canadese klimaatmodelleur John Fyfe desgevraagd.

Op zijn populaire blog Wattsupwiththat houdt de klimaatsceptische weerman Anthony Watts voet bij stuk: de warmte in 2017 is nog een nawee van de El Niño die we net achter de rug hebben. "Het lijkt erop dat alle effecten van die gebeurtenis nu verwijderd zijn uit de temperatuurreeks. We kunnen snel een terugkeer van 'de pauze' verwachten", aldus Watts. Onzin, stelt Van Oldenborgh: "De effecten van die El Niño waren in 2016. De opwarming van de eerste maanden van 2017 kun je er niet aan toeschrijven."

2017 was een jaar vol extremen: orkaanoverlast in de Caraïben en de VS; hittegolven in onder meer het Middellandse Zeegebied en Australië; heftige moessons in India, Bangladesh en Nepal. Sommige van die gebeurtenissen hebben wél, andere níet aantoonbaar een extra duw gekregen door klimaatverandering, vertelt Van Oldenborgh. Met name voor de hittegolven in het Middellandse Zeegebied is de invloed van het klimaat duidelijk, zegt hij. "Het signaal van de opwarming is zo sterk dat wat gevoelsmatig aanvoelt als extreem, dat statistisch gezien al niet meer is."

Lichtpuntje, signaleert Van Oldenborgh, is wel dat de CO2-toename in de dampkring wat minder dramatisch verloopt dan verwacht, vermoedelijk overigens deels doordat in koele noordelijke streken de boomgroei noordwaarts oprukt, een proces waarbij CO2 wordt omgezet in hout. 'De laatste drie jaar zijn de CO2-emissies constant gebleven, ondanks de economische groei', zegt Van Oldenborgh. 'Ik zie dat als de eerste tekenen van een ombuiging.'

Bron:
De Morgen, 10.11.2017, https://www.demorgen.be/wetenschap/...einde-be4ce78f/

Mening:
Ik weet dat de aarde elk jaar een temperatuurstijging kent. Ik dacht dat de temperatuur toenam met 0,3 °C per jaar. Maar mijn gedachten liggen ver van de werkelijke waarde af. Ik verschiet er van dat de temperatuur zoveel kan verschillen op een jaar tijd. Ik ben ook geschrokken door het feit dat elke natuurramp erger wordt naar mate de aarde opwarmt. Ik heb nooit geweten dat er een soort van pauze was ontstaan in de klimaatopwarming. Dit hoor ik voor het eerst in het artikel. Ik zou terug willen streven naar een lagere temperatuur op aarde, naar mate het mogelijke. Zo kunnen we het openbaar vervoer stimuleren en op deze manier minder CO2 uitstoten.

Laatst aangepast door Celine.J*nnen : 11th November 2017 om 00:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.