actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2011, 14:30
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Ook synthetische cannabis wordt verboden

Er wordt aan een koninklijk besluit gewerkt om ook synthetische cannabis te verbieden. Dat kondigde minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx woensdag in de Kamercommissie Volksgezondheid aan, in antwoord op een vraag van Tanguy Veys (Vlaams Belang).
Veys ondervroeg de minister naar aanleiding van de Koppen-reportage over de ontmanteling van een lab waar synthetische cannabis werd aangemaakt. De drug heeft dezelfde uitwerking als cannabis, maar is geheel anders van structuur en de actieve stoffen staan niet op de lijst van verboden middelen, aldus het Eén-programma.

Laurette Onkelinx wees erop dat de synthetische drug in 2008 opdook in Duitsland en Oostenrijk in kruidenmengsels. In juni van dit jaar werd ook een partij in beslag genomen op de luchthaven van Zaventem. De minister merkte ook op dat een aantal cannabinoïden reeds onder controle geplaatst werden.

De minister wees er wel op dat elke stof afzonderlijk op de lijst van verboden middelen geplaatst moet worden, wat een omslachtige procedure is. De producenten behouden zo ook een voorsprong door telkens een kleine aanpassing aan de moleculen aan te brengen. Het zou volgens haar beter zijn om te werken met een systeem waarbij men een groep stoffen onder controle kan plaatsen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110316_047

Eigen mening: Dit artikel plaats ik onder de categorie politiek, omdat het gaat over een politiek besluit rond cannabis, namelijk het verbieden van synthetische cannabis.

Ik ben het eens met het feit dat men drug zoals cannabis moet verbieden, maar ik vind dat men hierbij wel rekening moet houden met enkele uitzonderingen op de regel. Zo zag ik vorige week een reportage van een jongen die Gilles de la Tourette had. Om zijn ziekte onder controle te krijgen moet hij cannabis nemen, maar dit kan je in België niet verkrijgen, het is namelijk bij wet verboden. Hierdoor moet de jongen wekelijks naar Nederland om een voorraad cannabis in te slaan. Om zijn ziekte helemaal onder controle te krijgen zou de jongen eigenlijk twee maal per week naar Nederland moeten gaan, want na enkele dagen is zijn voorraad al op, en neemt zijn ziekte de bovenhand weer. Voor de jongen is deze situatie alles behalve aangenaam. Daarom vind ik dat ze ervoor moeten zorgen dat als ze drug verbieden, ze wel rekening houden met de uitzonderingen op de regel, zoals deze jongen. Ik vind dat ze ervoor moeten zorgen dat hij met voorschrift van de dokter aan cannabis kan komen in België. Zodat hij zijn dagen niet hoeft te verspillen aan op en af te rijden naar Nederland. Op deze manier gaat de jongen ook meer kunnen genieten van het leven, want dan is hij de baas over zichzelf, en niet zijn ziekte.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th March 2011, 14:43
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik geef Charlotte helemaal gelijk. Voor mensen die cannabis nodig hebben als medicatie moet er inderdaad een uitzondering op de regel gemaakt worden. Het is inderdaad een mogelijkheid om enkel cannabis aan te bieden in apothekers dat enkel te verkrijgen is op doktersvoorschrift.

Maar ik ben het er ook mee eens dat de synthetische cannabis wordt verboden. Het ziet er net zo uit als cannabis, voelt net zoals cannabis en heeft hetzelfde effect van cannabis. Ik heb ook meer informatie gezocht rond 'synthetische cannabis' en het is ook een gevaarlijke drug. Je weet namelijk niet op voorhand welk effect het gaat hebben. Sommige voelen amper iets terwijl het bij andere dosissen leidt tot paranoia en geheugenverlies. Het lijkt me dan niet meer dan logisch om dit te verbieden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th June 2011, 21:11
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Een verbod op synthetische drugs in enorm omslachtig en volgens mij ook niet efficiënt. Gaan ze telkens een koninklijk besluit opstellen wanneer men een nieuwe variant ontdekt die nog niet als illegaal opgenomen is in de wet?

Wanneer gaat men in België eindelijk eens inzien dat het legaliseren van cannabis best wel verantwoord is? Er zou o.a. geen markt voor synthetische ( en al dan niet gevaarlijkere) cannabis zijn moesten de mensen bij wijze van spreken gerust naar het buurtwinkeltje in de straat ( of liefst een apotheker!) kunnen gaan om een joint van "goede kwaliteit" op te steken. Die 'goede kwaliteit' slaat overigens op de controle die de staat voert over de drugs die verhandeld word.

Ik zou hier een pleidooi kunnen neertypen voor het legaliseren van drugs maar het Paul De Grauwe was me voor in een opiniestuk( die dat trouwens beter kan dan ik!) op de website van De Morgen.

Zelf doe ik niet aan drugs, omdat het mij simpelweg niet interesseert. Maar persoonlijk vind ik dat dat hele cannabis- taboe eens een keer doorbroken mag worden, er zijn genoeg rationele argumenten te vinden om pro te zijn.

Website opiniestuk PDG:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/D...gs-legaal.dhtml
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.