actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2015, 08:22
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Geld is er, maar toch geen nieuwe klassen

Geld is er, maar toch geen nieuwe klassen

Het duurt het vaak jaren voor er nieuwe schoolklassen bijkomen in Brussel, ook al is er geld beschikbaar.

De Vlaamse regering krijgt wel vaker het verwijt dat ze te weinig doet voor het capaciteitsprobleem in Brussel (en andere steden), maar minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) kaatst de bal terug in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement. ‘De middelen zijn al jaren geleden toegekend, maar veel projecten zijn nog niet gerealiseerd.’

De minister haalt de voorbeelden aan van een project dat 3 miljoen kreeg in 2013, maar waar de werkzaamheden nog niet gestart zijn. Een ander kreeg middelen in 2010 maar pas in 2017 zullen er kinderen in de nieuwe klasjes zitten.

In het Brussels onderwijs geven ze toe dat het niet altijd loopt als verhoopt. ‘We vinden haast geen grond of gebouwen die geschikt of betaalbaar zijn’, zegt Jacky Goris, hoofd van de scholengroep Brussel van het GO! ‘De vergunningen en procedures slepen heel lang aan. De medewerking van de gemeentebesturen laat soms te wensen over.’

De Brusselse minister Guy Vanhengel (Open VLD) geeft toe dat er soms aan de projecten gesleurd moet worden. ‘Vaak ga ik zelf achter een dossier aan opdat het snel vooruit zou gaan. In het Heilig-Hartcollege in Jette is het gelukt in zes jaar tijd tien klassen te bouwen. Het kan, als alles correct verloopt en als elke speler mee wil.’

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 11 maart 2015)

Mening
Schandalig dat het zo lang duurt voor er nieuwe klassen of scholen gebouwd worden. Men spreekt in dit artikel vooral over Brussel, maar ik denk dat er ook naar andere provincies mag gekeken worden. Ik denk dat het belangrijk is dat er klassen bijkomen omdat je nu al moet 'kamperen' voor de school waar je je kind later naar toe wil laten gaan. Ik denk dat er in Vlaanderen een groot tekort is aan scholen. Ik wil het toch ook even naar ons, toekomstige leerkrachten, koppelen. Ik hoorde, voor ik de opleiding volgde, dat het makkelijk was om in het onderwijs werk te vinden. Niets blijkt minder waar te zijn. Veel afgestudeerde leerkrachten stoppen met lesgeven en gaan iets anders doen gewoon omdat er geen werk is. Ik denk dat wanneer er meer klassen bijkomen en er dus plaats is voor meer leerlingen dat het probleem opgelost zou raken.

Laatst aangepast door L*ura.present : 11th March 2015 om 08:29.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.