actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2015, 10:09
kristof.v*rbruggen kristof.v*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 19
'Kom naar Antwerpen voor echte Zwarte Piet'

Antwerpen - 'Kom met uw kinderen gewoon gezellig naar Antwerpen. Bij ons blijft Zwarte Piet gewoon zwart.' Die opmerkelijke oproep doet de Antwerpse schepen Koen Kennis (N-VA) vandaag in de Nederlandse krant De Telegraaf omdat Zwarte Piet in Nederland bijna overal wordt geweerd tijdens het Sinterklaasfeest.

Zwarte Piet lijkt in Nederland helemaal te hebben afgedaan. De steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht weren Zwarte Piet zelfs uit alle scholen, omdat de zwarte knecht van Sinterklaas een symbool van westerse onderdrukking en racisme zou zijn. Tijdens de blijde intrede van Sinterklaas en Zwarte Piet vorig jaar in Gouda waren er zelfs rellen tussen voor- en tegenstanders.

“Een belachelijke discussie die niet thuishoort op een traditioneel kinderfeest als Sinterklaas”, zegt Koen Kennis (N-VA). “Heel veel Nederlanders zijn die discussie ook gewoon beu. Aan hen zeg ik: ‘Wees welkom in Antwerpen’. Hier kunt u met uw kinderen genieten van een traditioneel Sinterklaasfeest. Kom naar de blijde intrede van de Sint op 14 november. We zullen ervoor zorgen dat er ook pepernoten gestrooid worden, zoals men dat in Nederland gewend is.”

bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151003_01900439

mening:
Ik vind dat iedereen een beetje overdrijft met het woord "zwarte piet". Er is helemaal geen rede om dit racistisch te noemen. Het is gewoon een symbool dat de zwarte pieten samen met de sint cadeautjes uitdelen en snoep gooien naar kinderen. Dat wil niet zeggen dat hij een 'onderdaan' is van de sint... Het is ook zeer moeilijk voor de kinderen als er ineens hun symbool gaat veranderen. Ze gaan er zich vragen bij stellen en dat is overbodig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2015, 11:14
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Echte Zwarte Piet in Antwerpen

De mening van Kristof komt volledig overeen met mijn mening. Ik vind het ook ronduit belachelijk dat mensen hier zo moeilijk over doen. In mijn jeugdjaren heb ik altijd de echte Zwarte Piet gekend en ik heb daardoor nooit mensen met een getinte huidskleur raar gevonden of scheef bekeken. Het is een traditie in België om het op deze manier te doen en ik vind dat de mensen die hier willen komen wonen zich maar eens een keer aan onze gewoonten moeten aanpassen. Ik denk dat België al genoeg moeite doet om immigranten zich hier thuis te laten voelen. Het woord 'racisme' wordt in mijn ogen zelfs misbruikt. Als er iets niet met de zin is van een allochtoon, gebruikt hij meteen dit woord en gaat ermee naar de rechtbank. Soms vraag ik mij af waar het met België naartoe moet. Ik ben daarom ook blij dat Antwerpen deze traditie toch voortzet, ondanks de protesten. Het gaat om een kinderfeest en als mensen het feest voor de kinderen al willen veranderen en/of afschaffen vind ik dat we heel laag gezonken zijn in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2015, 12:30
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Al die heisa om een beetje roet

Eigenlijk verbaast het me dat die storm elk jaar een beetje terugkomt. Ik weet nog toen ik voor het eerst las dat Nederland de Zwarte Piet uit het hele sinterklaasgebeuren wilde bannen. Toen trok ik toch even een wenkbrauw op. In mijn ogen is dit 'probleem' volstrekt belachelijk aangezien de link tussen Zwarte Piet en racisme vrij vergezocht is. Ik ben dan ook heel blij dat ze in Antwerpen die link niet leggen en ze het kinderfeest laten doorgaan zoals het altijd al is geweest.

Eigenlijk is Zwarte Piet zelfs niet weg te denken want hij helpt de Sint namelijk de cadeautjes te bezorgen (de Sint kan dat niet alleen). Nu ik toch bezig ben over de folklore zou ik graag nog even uitschrijven waarom het precies vreemd is om Zwarte Piet te linken met racisme. Zwarte Pieten zijn eigenlijk jongens die gered zijn uit de slavernij door de Sint en ze zijn ook niet allemaal van nature "zwart". Veel Zwarte Pieten zijn namelijk zwart geworden van het roet in de schoorsteen en niet omdat ze andere roots hebben.

Conclusie; eigenlijk heeft het verhaal amper te maken met een witte of zwarte huidskleur wat de initiële verwijten naar het kinderfeest eigenlijk ook een beetje racistisch maakt. Het is hoe je het bekijkt.

Hoe dan ook hoop ik dat deze kwestie snel begraven wordt want als je het mij vraagt is dit eigenlijk geen nieuws meer. Ik denk dat het eerder een uitlaatklep is geworden voor mensen die zich racistisch opzetten tegen één van onze typische gewoonten. Het mes snijdt namelijk langs twee kanten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2015, 17:55
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
“Een belachelijke discussie die niet thuishoort op een traditioneel kinderfeest als Sinterklaas” vind ik een ronduit naïeve uitspraak die impliceert dat tradities onschendbaar zijn. Ik vind het dan ook erg neerbuigend van hem om deze woorden in de mond te nemen. Om nog maar te zwijgen van de ironie waarbij hij niet wilt wijken voor de verandering in deze traditie maar toch wel pepernoten wilt strooien (wat niet strookt met onze tradities).

Iedereen heeft zijn mening over deze kwestie maar het is wel een interessante discussie mits de juiste mensen aan het woord zijn. In de media is hier dikwijls weinig boeiends over te lezen, doorgaans gewoon 2 mensen die tegen elkaar roepen 'ZWARTE PIET IS RACISTISCH' en ' ZWARTE PIET IS NIET RACISTISCH'.

De onderstaande url vond ik zelf uiterst boeiend. Met name de mening van de cultuurhistoricus die aan het woord is, deze man biedt wel een ander perspectief op dit dispuut. Al heeft deze discussie ook een aantal prachtexemplaren van mensen die gewoon op repeat
staan en geen doorwegende argumenten kunnen bieden naast: 'Mijn dochter vind Zwarte Piet wel best tof'

Paul & Witteman: Zwarte Piet
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.