actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2013, 10:12
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
"Mama's met zoontjes leven minder lang"

"Als het maar gezond is", horen we zwangere vrouwen wel eens antwoorden op de vraag of ze nu liever een dochter of zoontje krijgen. Hoewel de natuur hierin uiteindelijk het laatste woord heeft, kan je maar beter duimen voor een meisje. Mama's met zoontjes leven immers gemiddeld 8,5 maanden minder lang dan moeders die enkel dochters hebben, zo blijkt uit een Finse studie aan de Universiteit van Turku.

De resultaten van het onderzoek zijn vooral belangrijk voor ontwikkelingslanden maar hebben amper invloed op onze moderne samenleving: onze gezinnen zijn opvallend kleiner en we hebben een enorme vooruitgang geboekt in de voeding en medische verzorging
Het onderzoeksteam van Dr. Samuli Helle bestudeerde overlevingscijfers bij meer dan 11.000 moeders uit het pre-industriële Finland via gegevens die werden bijgehouden door de Lutheraanse kerk. Het ging om individuen die geboren waren in acht verschillende Finse parochies en dit tussen de 17de en 20ste eeuw. Een tijd dus waarin de voornamelijk op landbouw gefocuste samenleving nog geen toegang had tot moderne middelen van geboortecontrole of medische voorzieningen.

Dr. Halle verklaart dat een moeder met zes zonen gemiddeld 32,4 jaar leefde na de geboorte van haar laatste kind. Een vrouw met dochters kon daarentegen nog 33,1 jaar leven na haar laatste bevalling. De verklaring moeten we in de biologie zoeken: "Er is een grotere last verbonden aan de zwangerschap van een jongen dan bij een meisje", legt Halle uit.
Lees ook
Overbezorgde mama = meer kans op depressieve tiener
Nieuwe mama brengt baby in eerste jaar 16 keer naar dokter
"Niet regels zelf, maar hoe ouders ermee omgaan leidt tot verzet"
Testosteron
Een mogelijke theorie is dat vrouwen die een zoon verwachten meer testosteron hebben, wat hun immuunsysteem aantast. Bovendien groeien jongens sneller in de baarmoeder waardoor hun mama zwaardere inspanningen moet leveren dan bij een dochter. De wetenschappers sluit echter niet uit dat de lagere levensverwachting van moeders met zoontjes ook sociale en culturele verklaringen kent.

Ontwikkelingslanden
De wetenschappers benadrukken echter dat de resultaten van hun onderzoek amper invloed hebben op onze moderne samenleving. Zo zijn onze gezinnen opvallend kleiner dan in de tijdsperiode gebruikt voor de studie en hebben we een enorme vooruitgang geboekt in de voeding en medische verzorging. In ontwikkelingslanden daarentegen heeft het fenomeen mogelijk nog effect op mama's. Zo stelden wetenschappers aan de Universiteit van Manchester vast dat vrouwen die pas op dertigjarige leeftijd kinderen krijgen langer leven dan mamam's die al op jonge leeftijd aan kinderen beginnen.

De Finse studie staat gepubliceerd in de 'Royal Society journal Biology Letters'.

Eigen mening: Ik vind dit zeer verontrustend. Het doet wel even de ogen openengaan. Of we het echt moeten geloven weet ik niet goed.
Als het echt zo is, dan kunnen we er toch niets aan veranderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2013, 15:13
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Liever dochters dan zonen

Je moet niet alles geloven wat in de krant staat. Dit wordt vaak gezegd. Dit is volgens mij ook een voorbeeld van iets wat niet voor de volle 100% wetenschappelijk bewezen is. Het baren van een jongen of een meisje geeft volgens mij geen verschil op de gezondheid van de moeder. Wat WEL zo is, is dat moeders die Rhesus-negatief zijn ziek kunnen worden van een Rhesus-positief kind. Dit is een ander verhaal. Volgens mij zal dit er eerder mee te maken hebben.

Ik kom uit een familie met voornamelijk meisjes. Ik zie geen gezondheidsverschillen in vergelijking met families die voornamelijk uit jongens bestaan. In onze familie komen ook bepaalde aandoeningen voor. Niet meer of minder dan in families waarbij de mannelijke helft overheerst.

Waar ik wel in zou kunnen komen, is dat dit anders is bij ons dan bij ontwikkelingslanden. Hier bestaan veel meer medische voorzieningen. Wat wij ook niet, of zelden, tegenkomen zijn gezinnen met zes kinderen of meer. Dit is in ontwikkelingslanden wel het geval. Misschien is het niet het geslacht, maar wel de hoeveelheid kinderen die een moeder baart van belang? Misschien moeten de onderzoekers zich op meer aspecten richten dan enkel het geslacht van het kind.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.