actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2009, 10:41
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Kerk afgeladen vol voor mis in Leuvens dialect

Kerk afgeladen vol voor mis in Leuvens dialect


LEUVEN - In een afgeladen volle Sint-Pieterskerk in Leuven is zondagmorgen voor het eerst een misviering volledig in het Leuvense dialect gehouden. Er werd hierbij niet alleen gesproken in 't Leives, maar ook gezongen. Het ging om een gezamenlijk initiatief van de deken van Leuven, de parochiegemeenschap van Sint-Pieter, het Leuvense stadsbestuur en het Verbond der Jaartallen.

Het initiatief is een steuntje in de rug van zij die ervoor ijveren dat het Leuvens dialect niet verloren zou gaan. Volgens deken Dirk De Gendt mag bij de promotie van de Leuvense cultuur ook het oude dialect van de universiteitsstad niet uit het oog verloren worden.

Wegens het grote succes - er zat volgens De Gendt veel meer volk in de kerk dan anders - zal het initiatief in de toekomst zeker worden herhaald.
llc (belga)



Bedenking: Is dat een tactiek om terug volk naar de kerk te lokken of om het dialect in stand te houden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2009, 11:21
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik denk dat dit eerder een poging is om het dialect er in te houden. Op zich geen slecht idee, maar was het dialect er niet aan het uitgaan?
Het zou in ieder geval niets voor mij zijn. Zelf spreek ik niet echt met een dialect en als ze in mijn familie op die manier spreken, versta ik hen amper.
Geef mij maar gwn AN, dan versta ik zeker iedereen !
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2009, 16:59
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Dialect en Kerk?

Het dialect als lokmiddel om meer volk in de kerk te krijgen, vind ikzelf nogal raar.
Naar mijn mening is het geen goede manier om de Kerk weer populair te maken. Het is eerder een poging om het dialect in stand te houden.
Als de eucharistievieringen in het dialect zouden plaatsvinden, zouden enerzijds denk ik veel mensen zich geroepen voelen om naar de kerk te gaan. Anderzijds zouden er ook veel mensen afhaken, omdat ze het dialect niet verstaan. Het dialect is dan een modernere vorm van het Latijn.
Vroeger verstonden dan alleen de rijken de eucharistieviering. Nu verstaan dan alleen nog de streekbewoners de eucharistieviering. Als promotie voor de eucharistieviering is het geen goed idee.

Als initiatief om het dialect in stand te houden, kan het wel. De vraag die ik me dan enkel stel is: "Waarom in een kerk?" Misschien omdat er veel mensen te samen zijn. Hoewel steeds minder mensen naar de kerk gaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th March 2009, 21:56
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Ik vind dt een goed idee om het dialect te onderhouden. Ik spreek zelf zelf normaal gezien ook wel dialect (bij mij op school werd dit ook gedaan). En ik vind dat dit wel mag worden onderhouden.
Als je dan ergens anders bent, vind ik wel dat je algemeen Nederlands moet kunnen zodat jij de andere kan verstaan en andersom. Maar of daar dan een Antwerps of een Limburgs accent bij zit, maakt niet uit. Dat stoort ook niet vind ik.
Het is gewoon jammer dat het dialect eruit aan het gaan is. Dat was toch iets van vroeger en ook streekgebonden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.