actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2009, 12:04
Sepp's Avatar
Sepp Sepp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Leuven
Posts: 37
Unhappy Veel meer kinderen slikken ADHD-pillen

Het Nieuwsblad (25/2)

Tussen 2004 en 2007 is het aantal kinderen en jongeren dat ADHD-geneesmiddelen slikt, gestegen met 74 procent. Ook het aantal kinderen dat medicijnen tegen psychoses neemt, stijgt. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.

Het totaal aantal kinderen en jongeren voor wie minstens één verpakking werd voorgeschreven, ging van 43.919 in 2004 naar 59.884 in 2007. De helft van alle kinderen is naar verluidt jonger dan 12. Vooral de groep die ADHD-geneesmiddelen voorgeschreven krijgt, groeit: van 6.007 patiënten in 2004 naar 23.251 in 2007 (+ 74 pct). Ook de middelen tegen psychoses zitten in de lift: + 12 pct.

Volgens kinderpsychiater Dirk Deboutte moet de overheid onderzoeken waarom artsen voor een bepaalde behandeling kiezen. 'Enkel zo kan men misbruiken opsporen', zegt Deboutte. Hij voegt er aan toe dat er te weinig informatie is over langdurig gebruik van dit soort geneesmiddelen op het kinderbrein dat zich ontwikkelt.
-------------------------------------------------------

Zelf neem ik zo weinig mogelijk geneesmiddelen, maar als ik dit lees vraag ik me af wat er met de maatschappij aan de hand is?!
Schrijven dokters sneller pillen voor, worden kinderen met storend gedrag sneller 'bestempeld' met ADHD, is er gewoon meer aandacht voor als vroeger, ...
Maar een stijging van 74% is wel enorm! In de Gazet van Antwerpen meldt men daarentegen wel dat er een daling is van antidepressiva van 24% (2004: 13794 naar 2007: 10388 kinderen en jongeren!!)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th February 2009, 13:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Adhd

ADHD


Volgens kinderpsychiater Dirk Deboutte lijdt 10 procent van de kinderen aan een psychiatrische stoornis. Daarom zijn volgens Deboutte de cijfers van zijn onderzoek, waaruit een snel stijgend gebruik van psychotrope medicatie bij kinderen blijkt, 'niet onrustwekkend'. Ik denk dat de kinderpsychiater hier toch wel kort door de bocht gaat.

Vooreerst zeggen de cijfers van dit onderzoek veel over de maatschappij waarin we leven. Als één op de tien kinderen als psychiatrisch gestoord wordt beschouwd, dan is onze samenleving aan het dol draaien. Ten tweede zegt dat iets over de criteria die gehanteerd worden om een kind als 'psychiatrisch gestoord' te bestempelen. Deze DSM-IV-criteria liggen in de internationale literatuur fel onder vuur omdat ze gewone problemen en reactiepatronen van mensen gemakkelijk medicaliseren, dikwijls gestimuleerd vanuit een commerciële agenda. De auteurs van die criteria hebben namelijk een uitgesproken belangenverstrengeling met firma's die sterk zijn in de marketing van psychotrope geneesmiddelen.

Drukke kinderen worden 'ADHD'-kinderen genoemd, ongelukkig zijn heet 'depressie', verlegenheid heet 'sociale fobie', moeilijk in sociale contacten heet 'lijden aan een autisme spectrum stoornis', humeurig zijn voor de menstruatie heet 'premenstrueel syndroom' of overbezorgdheid wordt 'gegeneraliseerde angststoornis' genoemd. Tenslotte weten we uit de recente literatuur dat we uiterst voorzichtig moeten zijn bij het toedienen van psychotrope geneesmiddelen bij kinderen. Het is bijvoorbeeld niet aangewezen om kinderen of adolescenten antidepressiva van de SSRI-groep (meest gekende is Prozac) voor te schrijven. Uit dubbelblind placebo gecontroleerde studies bleek dat deze niet beter werken dan placebo bij kinderen en adolescenten. Erger nog, ze kunnen als nevenwerking een plotse agressie veroorzaken tegen zichzelf (zelfmoordgedachten) en tegen anderen. De negatieve resultaten van deze studies werden wetens en willens jarenlang achtergehouden door bijvoorbeeld GSK voor zijn antidepressivum Seroxat. In een interne memo verantwoordde het management deze wandaad met als argument dat deze informatie 'mogelijke negatieve commerciële effecten zou kunnen hebben' en dat 'het profiel van Seroxat niet mocht worden geschaad'.


Lezersbrief Dirk Van Duppen, huisarts bij Geneeskunde voor het Volk, DS, 26-02-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th February 2009, 15:47
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Als ik dit lees dan denk ik dat onze economie wel eens rond pillen (medicatie) draait. Zoveel pillen op 1 jaar. Of alle mensen zijn ergens niet goed in hun hoofd of er is iets mis met onze maatschappij.
Op mijn vorige school gingen veel kinderen met ADHD zelfs 's middags kalmeerpillen halen anders kwamen ze de dag niet rustig door en hadden de leerkrachten last met hun. Bij zoiets denk ik dan: is het normaal dat men kinderen vol met pillen stopt. Laat hun even uitrazen dat helpt beter. Zet ze niet te lang op hun stoel, zorg dat ze iets te doen hebben,... Maar toch niet al die pillen?!
En ik noem kinderen nog liever lastig, onoplettend of ... Dan iedereen een stempel met weet ik welke psychiatrische stoornis of ziekte.
Laat hun kind zijn op hun manier. (Stop met ze vol te stoppen met pillen.)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th February 2009, 15:49
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Volgens mij is onze maatschappij een foute richting aan het uitgaan?!
Waar gaan we naartoe als er op enkele jaren tijd zoveel kinderen medicijnen krijgen tegen ADHD?
Naar mijn mening schrijven artsen veel te snel zulke medicijnen voor, maar dit is niet enkel voor ADHD patiënten. Alle mogelijke ziektes komen steeds meer en meer voor, of dat wordt toch beweerd...
Het gaat niet enkel over ADHD, denk ook maar eens aan het aantal kinderen dat allergisch is voor weet ik veel wat allemaal!
Er is bijna geen enkel kind meer ' gezond ' volgens onze maatschappij.
Artsen schrijven veel te snel medicijnen voor, ik vind dat hieraan iets moet gedaan worden. Wat weet ik ook niet precies, misschien helpen grondigere onderzoeken wel?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th February 2009, 12:49
Gerinckx Lieselotte Gerinckx Lieselotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mol
Posts: 69
:Jeetje, ik probeer zelf zo weinig mogelijk pillen te slikken. Ik kan het niet begrijpen dat zoveel kinderen een stempel krijgen opgeplakt met dat ze ADHD hebben. Ik weet van mijn eigen dat ik ook vaak vervelend druk kan en kon doen. Maar dit wil toch niet zeggen dat ik ADHD heb . Ik heb een goede tip ( Als ik vroeger vervelend druk deed liet mijn moeder mij rond te tuin lopen Ik ging terug naar binnen wanneer ik rustig was. Dit zal natuurlijk niet voor iedereen helpen. Maar ik denk dat het bij een aantal toch zal helpen die gewoon van nature soms eens druk kunnen zijn. Ik benadruk wel dit geldt niet voor iedereen. Dit is een veel betere oplossing dan weer eens pillen slikken.Persoonlijk vind ik wel dat je veel te snel een medicijn toegekregen krijgt. Wij gaan voor het minst naar de dokter
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd March 2009, 13:34
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ik stel mezelf hier toch ook wel vragen bij. Vooral dan als het gaat om kinderen met ADHD. Het is zo dat kinderen vaker en vaker de stempel krijgen van ADHD, terwijl ze eigenlijk gewoon wat actiever zijn dan andere kinderen. Het is goed dat zo'n medicijnen bestaan voor kinderen die het echt nodig hebben, maar misschien kan een kind zijn teveel aan energie ook wel gewoon kwijt in een sportactiviteit. Dat is toch vele gezonder dan zomaar blindelings pillen te gaan nemen wanneer het nog niet echt nodig is... Naast ADHD krijgen kinderen ook steeds meer en meer andere medicatie voorgeschreven(voor allerlei andere ziekten). Misschien moeten we al eens beginnen met een paar stukken fruit en groenten per dag, wat meer beweging, wat meer buitenlucht, ... (Dit in plaats van constant achter PC, TV, ... te zitten). Ik ben natuurlijk geen dokter, maar zou hier al niet een klein deeltje van de ziektes mee op te lossen zijn??
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 2nd March 2009, 20:25
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Zoals hier al vaak geschreven staat wordt elk 'druk' kind direct bestempeld met de titel ADHD of licht autistisch.
Bij ons op de jeugdbeweging zitten ook zo'n aantal 'gevallen' en van die ouders hebben we pilletjes gekregen die we mogen geven als we ze niet rustig krijgen. Die pilletjes zitten al zeker 3 jaar onaangeroerd in de EHBO-doos.
Als een kind al z'n energie al niet kwijt mag op de jeugdbeweging...

Ik slik zelf ook bijna nooit pillen. Alleen als ik echt heel veel koorts of pijn heb en gewoon geen tijd heb om in bed te kruipen en uit te zieken.
Al die pillen zijn volgens mij voor niets goed. Zeker niet als je ze regelmatig neemt. Op den duur helpen ze dan toch niet goed meer? Raakt je lichaam die pillen niet gewend?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 3rd March 2009, 11:17
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Het is inderdaad zo dat er te snel en te vaak de stempel ADHD op kinderen wordt gedrukt. Laat kinderen toch gewoon kind zijn. Als de ouders of andere mensen vinden dat kinderen te druk zijn, geven ze hen maar snel een pilletje om rustig en kalm te worden. Probeer toch eerst eens iets anders uit!
Laat de pilletjes voor de kinderen die echt ADHD hebben en die de pilletjes echt nodig hebben!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 8th March 2009, 00:12
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Informatief

Een informatieve website: Leven met ADHD

(Kan ook als PP geopend worden)

Volgens mij is ADHD deels een aandoening van deze tijd. Kinderen krijgen niet de uitdaging die ze nodig hebben. Vroeger konden de kinderen al hun energie kwijt op de velden, na school werken of met vrienden allerlei kwajongensstreken uithalen. (Als ik mijn vader hierin mag geloven).
Nu zitten kinderen van 8.20u op school tot +- 15.25u, daarna huiswerk maken om vervolgens de hele avond te msn'en of surfen.
Het is dan aan de opvoeders om de kinderen de uitdaging te bieden die ze nodig hebben om te ontwikkelen.
Mijn buurjongen zou ADHD hebben, hij krijgt iedere middag (met lichte dwang) een pilletje van zijn juffrouw. Zo blijft hij rustig, dus geen last.
Verschrikkelijk!
(Versta me niet verkeerd, ADHD is niet specifiek een kinderaandoening. Ook volwassenen lijden eronder. Toch denk ik dat we het probleem van kindsaf moeten aanpakken)
__________________
“Waar fundamentele ethische waarden in het geding zijn, moet de godsdienst voor de ethiek wijken.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.