actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2017, 08:18
Rutger.M*ls Rutger.M*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 31
Onderwijskoepels: "N-VA viseert ons"

Onderwijskoepels: "N-VA viseert ons"

De onderwijskoepels voelen zich geviseerd door de N-VA. Maar de partij blijft in de aanval gaan. 'Thuistaal op schaal is in strijd met de taalwetgeving', zegt Vlaams minister-president Geert Bourgeois.

Over de leidraad van het Gemeenschapsonderwijs (GO!) rond het gebruik van de thuistaal op school is vorige week al heel wat gezegd en geschreven. Daarbij liepen de gemoederen soms hoog op, zeker op sociale media. "Ik ben geschrokken van de brutaliteit van de reacties", zei Raymonda Verdyck, bestuurder van het GO! daarover in De zevende dag.

Met name N-VA nam het voorstel op de korrel. Het werd afgedaan als absurd. Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, weet wat het is om als koepel kritiek te krijgen van N-VA. Zo werd een voorstel van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor dialoogscholen eerder ook afgebrand door de partij.

Boeve ziet "een patroon" opduiken en voelt zich geviseerd door N-VA. Hij betreurt daarbij dat discussies herleid worden tot zwart-witverhalen. "Zo krijg je al snel een gepolariseerde discussie. Het is óf de thuistaal, óf Nederlands, terwijl het vaak en-en is. Het is óf katholieke identiteit, óf openstaan voor de andere, alsof gastvrijheid geen elementair deel van die identiteit zou kunnen uitmaken."

Voet op het gas

N-VA houdt haar voet echter op het gas. De partij heeft al langer een moeilijke relatie met de onderwijskoepels, die de essentie uit het oog zouden verliezen: de kwaliteit van het onderwijs zelf. "Ik denk dat de nota van het GO! goedbedoeld is, maar het aanbrengen van opschriften boven klaslokalen in andere talen en het opdelen van klassen in homogene taalgroepjes is strijdig met de taalwetgeving", reageerde Bourgeois op VTM

Datum: 4 december 2017
Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/...t-ons-b0869988/

Eigen mening:
Ik denk dat het goed is om een verscheidenheid te creëren aan talen in scholen. Naar België is een land met verschillende talen en het is dus goed dat kinderen dit meekrijgen van kleins af. Dit wil niet zeggen dat ze deze talen al moeten leren maar er kennis mee maken is volgens mij al een goed begin. Ik vind dat het zeker niet de bedoeling is dat kinderen alleen maar algemeen Nederlands gaan leren. De leerkrachten die altijd maar hameren op dat correct Nederlands spreken is er volgens mij meer en meer aan het uitgaan. We zijn een land waarin verschillende talen en dialecten worden gesproken en ik denk dat wanneer we deze dan in het onderwijs allemaal aan bod laten komen dat dit leerrijker is voor de leerlingen.

Laatst aangepast door Rutger.M*ls : 4th December 2017 om 08:29.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.