actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2013, 17:50
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Belastingzaak De Gucht: ‘BBI-directeur was partijdig’

Belastingzaak De Gucht: ‘BBI-directeur was partijdig’

Mocht de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) de bankrekeningen van Europees commissaris Karel De Gucht inkijken? Over die procedurekwestie is voor het Gentse hof van beroep gepleit. De verdediging vindt dat de BBI partijdig was.
De BBI eist van De Gucht 900.000 euro omdat die ten onrechte geen belastingen zou betaald hebben op de winst bij de verkoop van een pakket aandelen. De fiscus kwam de deal aan de weet door te neuzen in de bankrekeningen van de familie De Gucht. Het hof moet oordelen of de wet correct werd toegepast.

Volgens de verdediging van De Gucht gebeurde dat immers onwettig. ‘Er waren geen aanwijzingen van fiscale fraude en door Karel Anthonissen (gewestelijk directeur van de BBI Gent, red.) werd blijk gegeven van partijdigheid in het dossier’, pleitte advocaat Bruno Cardoen, die de vernietiging vraagt van het inkijken van de bankrekeningen en de gegevens die daaruit voortkwamen.

Als De Gucht over de procedurekwestie gelijk krijgt, is de zaak voor hem meteen helemaal van de baan. Maar tegelijkertijd buigt de rechtbank van eerste aanleg in Gent zich op 25 november ook al over de grond van de fiscale zaak.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131119_00846007

Mening
Dit is een moeilijke kwestie. Als De Gucht geen belastingen heeft betaald op de winst van een pakket aandelen, vind ik dat zij zijn bankrekeningen mochten doorzoeken vermits dit tot hun recht behoort. Wanneer je iets achterhoud, moet er onderzoek naar gedaan worden en dit is dan ook gebeurd. Of het al dan niet wettig is, daar ga ik mij niet over uitspreken. Er bestaat wel de wet van de privacy maar in hoeverre deze geldt in dit soort onderzoeken weet ik niet. Dat er sprake zou zijn van partijdigheid, is alleszins in het voordeel van De Gucht.

Laatst aangepast door S*ijn Verbraecken : 19th November 2013 om 17:56.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.