actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2011, 08:24
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
NMBS belooft snellere info over vertragingen

Computers voor de treinbegeleiders, smartphone-applicaties voor reizigers en flatscreens in nieuwe treinen: die nieuwe snufjes stemt de NMBS vanaf 2012 op elkaar af om de klanten beter te informeren als alles in het honderd loopt. Het waren de reizigers zelf die met de oplossing voor de dag kwamen.

27 juni 2011 staat bij de NMBS in het geheugen gegrift. Het was de dag dat duizenden dagjestoeristen op de terugweg van de kust urenlang vastzaten in snikhete treinen na een combinatie van problemen. Grootste bron van ergernis was die avond het totale gebrek aan informatie: in de stations wist niemand of en wanneer hun trein nog kwam, op de treinen was het gissen naar het verdere verloop van de reisweg.

'We wisten door alle pannes en omleidingen zelf niet meer goed waar onze treinen waren', zegt Sabin S'heeren, reizigersdirecteur van de NMBS. 'Er liepen zoveel telefoontjes binnen van onze treinbegeleiders, het was totale chaos. Geen enkele trein reed zoals gepland, onze reizigersdispatching deed alles manueel. En daardoor konden we onze mensen ook niet meer de juiste informatie sturen.'

De NMBS heeft de afgelopen maanden de ene na de andere vergadering belegd en ook groepen reizigers uitgenodigd om te vragen hoe het beter kan. De oplossing? Een gecentraliseerd softwaresysteem, waardoor iedereen voortdurend over de meest recente informatie beschikt. Het lijkt de evidentie zelve, maar begin 2012 wordt het ook bij de Belgische spoorwegen werkelijkheid.

Het softwaresysteem heet 'IMT', voor 'Incident Managing Tools'. Het beheert alle incidenten, groepeert binnenkomende telefoontjes en geeft in real time updates. 'Bij grote drama's is het belangrijk dat de informatie centraal beheerd wordt', zegt S'heeren. 'We hadden al langer een sms-dienst voor vertragingen en 183.000 mensen hebben onze realtime routeplanner op hun smartphone, maar bij zware incidenten waren die waardeloos.'

Binnen drie minuten

Het zijn de detectiesystemen van spoorwegnetbeheerder Infrabel, bedoeld om door te seinen waar treinen zich bevinden, die de informatie voor het gecentraliseerde systeem zullen aanleveren. Als er verder op de spoorlijn een trein in panne staat, krijgen de treinbegeleiders daar de recentste informatie over via de draagbare computer waarmee ze nu al biljetten kunnen verkopen. En speciale flatscreens in nieuwe treinen berekenen op basis van de incidenten en de omleiding hoe lang het nog duurt voor u ter bestemming bent.

De treinbegeleiders krijgen ook bijscholing over hoe ze best communiceren bij incidenten. 'Als een trein stil staat, krijgt u voortaan binnen de drie minuten informatie', belooft S'heeren.



Bron: Het Nieuwsblad http://hetnieuwsblad.be/article/det...cleid=GIU3I3UUL
(woensdag 09 november 2011)


Mening: Ik vind dit zeer positief. Zelf was ik één van de vele reizigers op 27 juli 2011 die terugkwam van zee.
Het was toen verschrikkelijk heet en na een lange dag aan zee kon ik de vertragingen wel missen. Zeker omdat we er niet echt info over kregen.
De beloofde snellere info vind ik dan ook zeer goed. Dan weet je tenminste direct hoe erg het is en of het nog lang gaat duren.
Als deze belofte kan nagekomen worden zou dit zeer positief zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2011, 09:08
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Ik vind dit een zeer goed idee. Ik verplaats me niet zo vaak met een trein maar de weinige keren dat ik dat wel doe heb ik vaak een vertraging van ongeveer 15 minuten. Als ze dit een beetje sneller op voorhand zouden kunnen laten weten door middel van de nieuwe systemen die ze gaan plaatsen. Dat zou het wachten misschien ietsje draaglijker kunnen maken doordat je weet dat de trein er op dat moment wel zal zijn, in plaats van dat je helemaal niet weet wanneer je trein er aan komt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2011, 16:13
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Vele mensen maken gebruik van het openbaar vervoer, zoals: de trein, de bus, de metro,.... Het is handig vermeld de NMBS zelf. Maar wat dan met de vertragingen? Vertragingen kunnen vele gevolgen hebben! Wat als je het openbaar vervoer nu bijvoorbeeld gebruikt voor de verplaatsing van en naar je werk? Of voor een afspraak bij de tandarts? Door de vertraging bereik je je locatie te laat. De tandarts zal er niet met kunnen lachen en ik kan ook aannemen dat een baas dit voor enkele keren door de vingers zal zien, maar niet bij elke keer. Drastisch gevolg: ontslag. Dit is nu wel in het ergste geval, maar het gebeurd wel. Via het nieuwe systeem zal iedereen sneller op de hoogte zijn, wat een goed voornemen is van de NMBS. Maar vertragingen verminderen zal dit niet doen. Passagiers snel op de hoogte brengen van (lange) vertragingen is goed, maar ze zullen nog steeds te laat komen....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.