actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 10:11
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Met 292 km/u over E17

WAASMUNSTER - Met snelheden tot 292 kilometer per uur is een hardrijder over de E17 gescheurd. Zijn passagier filmde de onwaarschijnlijke rit om de beelden vervolgens op YouTube te posten. Politie en parket sporen de chauffeur van de Aston Martin V12 Vantage Carbon Black op. Moeilijk wordt dat niet, want 'van dit bakske rijden er maar drie rond in België', aldus de chauffeur in het filmpje.

'Mijn moeder heeft me gevraagd of het wel veilig is', horen we een jongen vertellen. Volgens zijn profiel op de videosite YouTube is hij zestien en fan van snelle, blitse wagens. 'Ik denk dat het veilig is', reageert de chauffeur. Wat volgt, is een hallucinante rit tussen Waasmunster, Sint-Niklaas en Temse en terug.

Noch de bestuurder, noch de passagier krijgen we te zien. Wel (hoofdzakelijk) de kilometerteller. De bestuurder bewijst meteen gretig dat zijn Aston Martin V12 in vier seconden honderd kilometer per uur kan halen. Op de E17 tussen Waasmunster en Sint-Niklaas zal hij consequent sneller dan 170 rijden, met pieken tot 260, zelfs 292 kilometer per uur. En op de N16 tussen Sint-Niklaas en Temse haalt hij 190 kilometer per uur, waar 90 is toegestaan.

Een parcours dat normaal veertien minuten zou duren, haspelt de eigenaar van de Aston Martin af in nauwelijks acht minuten. Eigenlijk zeven minuten, want hij staat een minuut stil voor een verkeerslicht. Daar vertelt de chauffeur zijn passagier dat hij die dag zijn V12 Vantage Carbon Black heeft afgehaald in de garage. 'Hij stond daar al zes maanden, maar ik had geen tijd om hem af te halen.'

'Van deze bakskes zijn er maar drie in België', voegt de eigenaar eraan toe. 'Al rijd je met hoge snelheid, hij houdt vree goed zijn baan. Tuurlijk, je moet een beetje kunnen rijden. Want hier zit 535 pk in.'

Chauffeur wordt opgespoord

Het filmpje staat sinds begin juli op YouTube, maar het kreeg pas gisteren weerklank via de berichtendienst Twitter. Als we hem de beelden tonen, spreekt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) onomwonden van 'verwerpelijk rijgedrag'. 'De chauffeur brengt zijn eigen leven en dat van andere weggebruikers in gevaar. De geringste stuurfout kan dodelijke gevolgen hebben. Wat het nog erger maakt: hij laat zich filmen, nota bene door een wel erg jonge passagier.'

Ook de federale politie heeft het over 'totaal onverantwoord rijgedrag'. Werd de hardrijder onderweg geflitst, dan zou hij een boete tot 2.750 euro riskeren en een rijverbod tot vijf jaar. 'De regel is dat alleen een politieambtenaar bevoegd is om verkeersinbreuken vast te stellen', zegt Astrid Kaisin.

'Wat niet wil zeggen dat de chauffeur niet meer vervolgd kan worden. We bekijken elk filmpje waarvan we weet hebben. Als de chauffeur te identificeren is en er genoeg elementen zijn, kan de wegpolitie een informatie-proces-verbaal overmaken aan het parket. De rechter beslist vervolgens of de bestuurder wordt vervolgd.'

Gistermiddag nog liet Kaisin de redactie weten dat het parket van Dendermonde de zaak serieus neemt. Ook Schouppe heeft de wegpolitie gevraagd de dader op te sporen, zoals twee jaar geleden is gebeurd met een roekeloze, Oost-Europese trucker. Die danste achter zijn stuur, terwijl hij zijn vrachtwagen over de Belgische wegen loodste. De vrachtwagenbestuurder verloor zijn baan.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit is gewoon compleet geschift. Ik kan het begrijpen dat je graag van auto's houdt en van hard rijden, maar daar zijn aparte circuits voor om zoiets te doen! Dit doe je toch niet op de gewone weg waar je ten eerste je passagiers en de andere weggebruikers in gevaar brengt en ten tweede jezelf. Ik zet jezelf pas op de tweede plaats, want je kiest er zelf voor om dit te doen. Maar denk dan toch aan je medemensen? Het dan op de koop toe nog laten filmen is totaal onaanvaardbaar. Er moet hard opgetreden worden tegen de chauffeur én de passagier als ze deze vinden. Ik denk dat de kans toch wel reëel is dat de daders gevonden worden zoals, in het artikel aangehaald, de dansende truckchauffeur.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2011, 13:09
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
292km/h. Kan een auto wel zo snel rijden? Blijkbaar wel. Gevaarlijk: denk van wel. Een klein obstakel op de weg en er had een heel ander artikel in de krant gestaan: Met 292km/h de dood inrijden.
Ik vind het echt schandalig dat het mogelijk is om zo snel te kunnen rijden. Kunnen de autoproducenten geen limiet zetten op de maximumsnelheid?
Als ik nu kijk naar de verantwoordelijkheid van de bestuurder, dan vind ik niets. Hij neemt een puber mee in de auto en scheurt over de wegen. Zoals eerder vermeld door zowel Nic en het artikel, moet er hard worden opgetreden tegen de chauffeur. Deze zou zijn wagen zelfs moeten inleveren en een fikse boete moeten betalen. Eveneens zou hij zijn rijbewijs moeten inleveren. Voor de puber heb ik schrik dat, eenmaal hij zelf zijn rijbewijs heeft behaald, hijzelf ook zo snel over de Belgische wegen zal scheuren.
Het is niet de eerste keer dat ik dit lees of zien. Zelfs ik heb al gezien hoe een auto mij inhaalde met de snelheid waarvan ik dacht: "Is er hier nu juist iets naast mij gereden?"
Ik vind het gewoon schandalig dat auto's zo snel kunnen rijden. De enigste auto's die verantwoord zijn om zo snel te mogen rijden zijn de racewagens.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2011, 23:04
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Dit is echt wel indrukwekkend! Het is duidelijk dat de bestuurder dit enkel voor de kick doet. Het moet waarschijnlijk voor hem een ongelooflijk gevoel zijn om tegen 292 km/uur over de autosnelweg te razen. Je kunt dit vergelijken met een bmx'er die op 3000 meter hoogte over de rotsen springt. Deze bmx'er krijgt daar ook een ongelooflijk gevoel van. Er is echter één belangrijk verschil, die bmx'er brengt geen andere mensen in gevaar! Hoe groot de kick ook mag zijn, de bestuurder moet beseffen dat deze daad onaanvaardbaar is. Hij mag zijn eigen leven zo veel op het spel zetten als hij wil, maar andere mensen moet hier niet mee in aanraking komen.
Ik denk dat het ook moeilijk gaat zijn om een gepaste straf te verzinnen. Je kan hem dan wel een boete geven en zijn rijbewijs intrekken. Maar de bestuurder kan een nog grotere kick krijgen door zonder rijbewijs over de autosnelweg te scheuren... Ik denk dat een psycholoog of dergelijke hier meer op zijn plaats zou zijn!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2011, 00:32
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Dit doet me denken aan dat ene filmpje van die vrachtwagenchauffeur die aan het dansen was tijdens het rijden. Ten eerste zijn er een aantal dingen die je niet doet in het verkeer. Dansen achter het stuur en tegen 292km/u over een autosnelweg rijden zijn daar al 2 van. Het ergste vind ik dat ze er precies nog wel trots op zijn. Bijna elke dag komt er in het nieuws wel een bericht over een dodelijk verkeersongeval. Maar de mensen gaan niet defensiever rijden. Tegenwoordig rijden de mensen altijd maar gevaarlijker en gevaarlijker, en trekken zich hier niets van aan. Ik hoop dan ook dat deze "chauffeur", want in mijn ogen is het geen chauffeur meer maar een loslopend gevaar, snel opsporen en levenslang rijverbod geven. Als hij dan echt wil scheuren over een baan, moet hij maar naar een racebaan afzakken. Zo brengt hij enkel zichzelf in gevaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.