actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2016, 15:46
Charlene.B*oeckx Charlene.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Dessel
Posts: 50
‘Apps om kinderen online te bewaken hebben omgekeerd effect’

‘Apps om kinderen online te bewaken hebben omgekeerd effect’
15/05/2016 om 15:25 door km | Bron: BELGA

Apps om het online gedrag van kinderen op te volgen werken niet. Ze hebben zelfs een omgekeerd effect voor zowel ouders als kinderen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor Mediastudies van de KU Leuven.

Er zijn veel apps op de markt waarmee ouders het online gedrag van hun kinderen kunnen opvolgen of blokkeren. Professor Bieke Zaman en onderzoekster Marije Nouwen van het Instituut voor Mediastudies bestudeerden hoe ouders thuis met hun kinderen overleg plegen over internetgebruik. Ze spraken met 24 Vlaamse ouders en 36 kinderen tussen 3 en 9 jaar oud en maakten een analyse van de functies in de bestaande tools.

Als controles of restricties opgelegd worden en niet in overleg met het kind gebeuren, heeft dat negatieve gevolgen voor de relatie tussen ouder en kind en zal dat kind ook niets leren. ‘Heel vaak gaat het om apps waarmee je kinderen afschermt van bepaalde content of online contacten. Het grote nadeel is dat je het kind de kans ontneemt om online ervaringen op te doen’, zegt professor Zaman.

Voor heel wat tieners speelt een groot deel van hun sociale leven zich online af. ‘Jongeren verbieden om online contacten te onderhouden of die inperken is geen goed idee’, stellen de onderzoekers. ‘Het kind zal stiekem toch online gaan en de relatie met de ouders raakt vertroebeld. Deze instrumenten groeien uit tot big brother-apps waarmee het kind zich de hele tijd bespioneerd voelt’, meent Nouwen.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160515_02290164

mening:
Als kinderen in overleg met hun ouders de app kunnen instellen, kan de app wel zijn nut hebben. Maar het overleg is zeer belangrijk! Als een kind voelt dat iets verboden wordt dan wordt het net leuker om het toch te proberen met alle gevolgen nadien. Het internet zelf kunnen exploreren met een beetje toezicht van de ouders moet kunnen, zeker omdat het internet de dag van vandaag er gewoon weg bij hoort. Ook op school moeten de gevaren van het internet aangehaald worden. Als kinderen de gevaren begrijpen, en er overleg is gepleegd over de grenzen, gaan ze zelf ook wel beseffen dat er grenzen gesteld moeten worden voor hun eigen veiligheid. Grenzen zijn nodig maar ze zullen sneller overtreden worden als je zoals met de app zomaar dingen verbied zonder uit te leggen waarom ze verboden worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2016, 16:43
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
‘Apps om kinderen online te bewaken hebben omgekeerd effect’

Ik ga niet helemaal akkoord met de mening van Charlene. In het artikel staat dat de onderzoekers spraken met kinderen tussen 3 en 9 jaar oud. Een eerste vraag die ik mij hier dan bij stel is: wat doen kinderen van 3 jaar oud in hemelsnaam online? Het klopt dat de maatschappij evolueert en steeds meer technologisch wordt. Ik vind dat er echter nog steeds grenzen moeten zijn. Kleine kinderen moeten spelen met echt speelgoed en buiten ravotten, niet in de zetel hangen met een tablet of weet ik veel wat. Ik vind dan ook niet dat er overleg moet zijn tussen ouder en kind over het online gedrag van het kind. Als het kind nog zo jong is, beslist in mijn ogen de ouder. Anders wordt het uiteraard wel als het kind ouder wordt. Kinderen kunnen volgens mij online vanaf het moment dat ze in de lagere school zitten. In het begin moeten hier dan inderdaad duidelijke afspraken over gemaakt worden, al dan niet in overleg met het kind. Naarmate het kind ouder wordt (en zeker wanneer het een tiener wordt), moet het kind meer vrijheid krijgen. Van de apps waarmee je je kind kan controleren, ben ik echter geen fan. Ik vind dat je als ouder je kind nog altijd moet vertrouwen. De technologische vooruitgang is vaak een voordeel, maar dat er apps bestaan waardoor de relatie tussen ouder en kind vertroebelt, vind ik een spijtige zaak.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2016, 16:53
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Charlene haalt het argument aan dat kinderen enkel meer interesse zullen tonen in de dingen die je ze verbiedt. Daarnaast dat het simpelweg beperken zonder overleg niet constructief is. Ik ben het daar volledig mee eens, maar ik heb nog een aantal andere bemerkingen.

De internetwereld van jonge kinderen bestaat er vandaag vooral uit om naar YouTube te gaan en videogamekanalen te bekijken. Van de talloze Minecrafters en GTA-filmpjes die tegenwoordig te vinden zijn, zijn alle grotere kanalen geschikt om je kind te entertainen.

De enige bescherming die je kind nodig heeft is een reeks goede afspraken en regels. Computertijd beperken (dat ding is geen babysit) en eventueel afspreken welke websites ze willen gebruiken. De zogenaamde Big-Brother apps dienen meer om te spioneren op je eigen kind dan iets anders en dat mag nooit de bedoeling zijn. Een wachtwoordvergrendeling op enkele websites daarentegen kan volgens mij geen kwaad.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.