actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2011, 18:02
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Belgische deelname aan actie Libië kost 12 miljoen euro

De Belgische deelname aan de militaire operaties in Libië zal bijna 12 miljoen euro kosten indien ze drie maanden in beslag zal nemen. Dat bedrag zou kunnen oplopen tot 43 miljoen euro op jaarbasis. Dat heeft minister van Defensie Pieter De Crem woensdag verklaard in de Kamer, waar hij zich verweerde tegen de sp.a-kritiek over zijn gebrek aan transparantie over de doelwitten van de Belgische vliegtuigen.
"De prijs van onze deelname aan de operaties in Libië wordt geschat op 12,14 miljoen euro bruto en op 11,75 miljoen euro netto voor de initieel voorziene periode van drie maanden", zei De Crem in de Kamercommissie Defensie.

Voor een periode van zes maanden zou de nettokost oplopen tot 21,5 miljoen euro. De bedragen dekken de inzet van de zes F-16’s en van de mijnenjager "Narcis".

Kamerlid Dirk Van der Maelen (sp.a) hekelde het "gebrek aan transparantie" van De Crem, die weigerde te onthullen welke doelen de F-16’s viseren. Wel zei de minister dat de informatie van het Pentagon "totaal onjuist" is.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie hebben Belgische gevechtsvliegtuigen maandag een munitiedepot gebombardeerd in Mizdah, samen met Deense, Canadese en Amerikaanse toestellen. De Crem zei dat de doelwitten bestaan uit "shelters" (waar vliegtuigen geparkeerd staan), alsook vliegtuigen en helikopters buiten die shelters.

De Belgische piloten vallen sinds woensdagmorgen overigens onder het bevel van de NAVO. Daardoor krijgen ze hun operationele bevelen vanuit het Combined Air Operations Center in het Italiaanse Poggio Renatico.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110330_145

Mening:
Langs de ene kant snap ik dat België zekere verplichtingen heeft ten opzichte van de VN en de NAVO, langs de andere kant denk ik dan weer dat dit veel geld is voor een operatie die volgens mij niet echt gerechtvaardigd is. Ik dacht altijd dat de VN niet mocht ingrijpen in binnenlandse zaken en een opstand in Libië is volgens mij toch een binnenlandse zaak. Nu zeg ik niet dat het niet goed is dat de opstandelingen geholpen worden, alleen heb ik mijn twijfels bij de motieven van de VN en de NAVO. Er zijn veel Afrikaanse landen waar elke dag ergere schendingen van de mensenrechten plaatsvinden, waarom wordt er daar niet ingegrepen?
Het sturen van Belgische F16's is volgens mij ook niet echt bevorderlijk voor het begrotingstekort en de staatsschuld.

Laatst aangepast door Jens.Mangelschots : 30th March 2011 om 18:03. Reden: Bron vergeten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2011, 09:23
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Het klopt dat het veel geld is, zeker met een begrotingstekort als het onze. Ik stel me inderdaad ook de vraag waarom men zich in Afrikaanse landen dan niet moeit. Is het dan net iets minder? Misschien spijtig dat deze niet meer zoveel in de media komen. Toch heb ik er weinig op tegen dat ze zich op deze manier aansluiten bij de VN. Aangezien de F16's niet meer gecontroleerd worden van in België voelt het dan ook als financiële of materialistische steun. Misschien wel om gewetens te sussen.
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st March 2011, 12:52
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Ik heb mijn twijfels over de tussenkomst in Libië.
Ik sta volledig achter de tussenkomst van de internationale coalitie, ook dat de Belgen daar hun steentje in bijdragen. Als de coallitie niet actief had ingegrepen in Libië, dan had er ginder een genocide plaatsgevonden. Er waren al dreigingen van de regeringstroepen om geen enkele rebel te sparen. Wij kunnen toch niet leidzaam toezien hoe een volk elkaar afslacht. De rebellen waren niet in staat zich te verdedigen tegen zo'n materiële overmacht. Ze werden continue aangevallen door vliegtuigen. Door de tussenkomst is er geen enkel Libisch vliegtuig nog betrokken geweest tussen het conflict en kunnen de rebellen terug naar adem snakken.

Maar ik vrees dat de coalitie het niet enkel bij luchtaanvallen gaat houden. Volgens mij willen ze Kadhafi op een snelle manier van de troon stoten, hoe kan dit beter dan zelf binnen te vallen. Ik hoop dat het niet zover zal komen, want dan blijft het niet enkel bij materiële schade.
De rebellen zitten hier ook niet op te wachten, ze willen geen hulp op de grond. Dus hoop ik dat ze de mening van de rebellen ook respecteren.

De toekomst gaat onrustig blijven in Libië, er zullen spanningen blijven hangen, ook al is het conflict afgelopen. Stel dat de rebellen winnen, dan zullen trouwe Kadhafi aanhangers het leven van de burgers zwaar maken. Maar stel dat Kadhafi wint, dan zal er veel internationaal ongenoegen zijn en gaan tegenhangers van Kadhafi eveneens het leven van de burgers zwaar maken. Als je het mij vraagt is er nog lang geen einde van dit conflict in zicht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.