actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2008, 21:01
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Proximus misbruikt monopolie

Proximus heeft zijn quasimonopolie misbruikt door veel te hoge prijzen aan te rekenen aan de klanten van andere maatschappijen die naar een Proximusnummer bellen. Dat zegt de auditeur van de raad voor mededinging. Base dreigt met schadeclaims.



Volgens de auditeur hanteerde Proximus in de periode 2002 tot 2005 wurgprijzen in de zakelijke markt. Proximus rekende namelijk bijzonder lage prijzen aan voor de professionele klanten die binnen het eigen netwerk belden, en maakte superwinsten op wie van een andere maatschappij naar Proximus belde.

Proximus wou gisteren niet reageren op het verslag van de auditeur. Base ziet er dan weer zijn klacht in bevestigd. Die dateert van oktober 2005. Base stelde toen dat Proximus, dat 90 procent van de zakenmarkt in handen heeft, met zijn prijzenpolitiek concurrenten uit de markt hield. In januari 2006 deed de raad voor mededinging een inval bij Proximus. Uit de analyse daarvan constateert de auditeur nu dat Proximus wel degelijk zijn machtspositie misbruikt heeft.

Proximus reageerde gisteren niet op de zaak. Base beklemtoonde bij monde van Bart Vandesompele dat het niet de enige dergelijke zaak is waarin Base Proximus van machtsmisbruik beschuldigt. Onlangs nog heeft het Brusselse hof van beroep Base gelijk gegeven bij een gelijkaardige klacht. Bij de mededingingsautoriteiten loopt ook nog een klacht die Base met Mobistar ingediend heeft in verband met de consumentenmarkt. Daar heeft Proximus iets meer dan de helft van de markt in handen. Base is van plan claims in te dienen in alle zaken die het wint.

Voor minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne bevestigt dit onderzoek van de mededingingsautoriteit, net als dat naar de frietprijs (zie pagina 2) de dynamiek waarmee hij het mededingingsbeleid aanpakt. Hij wil de slagkracht van de mededingingsautoriteiten zelfs versterken, om praktijken te vermijden die de concurrentie verstoren en zo de koopkracht van de consumenten aantasten.


Uit: Het Nieuwsblad
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2008, 15:57
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2006
Locatie: Olen
Posts: 84
Het is al langer bekend dat Proximus de markt naar zijn hand zet en hier moet dringend iets aan gedaan worden, vind ik.
Als er niets aan gedaan wordt kan het wel eens uit de hand gaan lopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2008, 21:07
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Ik erger me dood aan al deze kritieken een goed beheerst staatsbedrijf is volgens mij een win win situatie voor iedereen. De staat zou de prijzen kunnen controleren en de winst gaat naar de staat en zo terug naar ons. Ik hoor verder zoveel commentaren op de overdreven consumptie en kapitalistische maatschappij. Een staatsbedrijf is volgens mij ideaal tegen deze tendensen in te gaan. Mits het natuurlijk goed bestuurt wordt. Ik stel daarom dan ook voor om staatsbedrijven te beschermen en hun monopolies te versterken. Op voorwaarde zou ik wel een parlementaire commissie deel laten uitmaken van de raad van bestuur. Op deze manier kan men er dan immers voor zorgen dat een staatsbedrijf aan het algemeen belang blijft denken en winst maken er pas op de tweede plaats komt en de dienstverlening op de eerste plaats.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.