actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2015, 22:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gezinnen verbruiken minder stroom en gas

Gezinnen verbruiken minder stroom en gas

De huishoudens en kleine ondernemingen zagen vorig jaar hun energieverbruik dankzij de zachte winter dalen. Dat blijkt uit cijfers van Synergrid, de federatie van netbeheerders van elektriciteit en aardgas.
De huishoudens, kmo’s en de tertiaire sector verbruikte vorig jaar zowel minder gas als stroom, vooral dankzij de zachte wintermaanden in 2014. De grote ondernemingen hadden ook minder gas nodig, maar wel meer gas.
Aardgas
Het totale aardgasverbruik daalde vorig jaar met 12,5 pct tegenover 2013 tot 160,4 TWh.De gezinnen, kmo’s en tertiaire sector verbruikten vorig jaar 79,5 TWh: 18,8 pct minder dan het vorige jaar, met dank aan het extreem zachte weer in 2014. December kende wel een stijging met 8,4 pct.
Ook de grote industriële klanten verbruikten minder: 41,2 TWh, of een daling met 3,8 pct. Dat is zelfs 2,5 pct lager dan het verbruik in crisisjaar 2009. Het laatste trimester kende wel een lichte stijging met 0,6 pct.
Nog eens bijna evenveel aardgas is gebruikt voor de productie van elektriciteit. In 2014 werd daarvoor 39,7 TWh aardgas gebruikt, of 6,7 pct minder dan in 2013. De laatste twee trimesters was er een stijging. De centrales op aardgas dienden te draaien om het verlies van productie door het uitvallen van Doel 3, Tihange 2 en Doel 4 op te vangen.
Elektriciteit
Het elektriciteitsverbruik zelf in ons land daalde vorig jaar met 2,4 pct tot 80,2 TWh. De gezinnen, kmo’s en tertiaire sector zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van het verbruik. Ze verbruikten 53,4 TWh: 4,1 pct minder dan in 2103, als gevolg van de zachte temperaturen vorig jaar.
De grote industriële klanten waren goed voor 26,8 TWh: 1,3 pct meer dan in 2013. Die grote industriële klanten produceren trouwens zelf meer stroom, bijvoorbeeld door een warmtekrachtkoppeling. In december kende die autoproductie een recordniveau van 1 TWh.
Zonnestroom
Zonnepanelen waren vorig jaar goed voor 2,8 pct van het elektriciteitsverbruik van de gezinnen, kmo’s en tertiaire sector. Volgens een eerste raming van Synergrid bedroeg de productie van zonnepanelen bij de gezinnen, de kmo’s en de tertiaire sector in 2014 1,5 TWh. In 2013 bedroeg hun productie 1,4 TWh. Die lokale productie dekte vorig jaar 2,8 pct van hun verbruik, tegen 2,5 pct in 2013.
Import
Door het uitvallen van Doel 3 en Tihange 2 en de tijdelijke onbeschikbaarheid van Doel 4 moest België een recordhoeveelheid elektriciteit invoeren. Het netto-invoersaldo bedroeg 17,6 TWh. Dat houdt in dat 21,9 pct van het Belgische elektriciteitsverbruik vorig jaar gedekt werd door stroom uit het buitenland. In december waren we voor 29,2 pct van ons verbruik afhankelijk van ingevoerde stroom.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150202_01506451
Datum: 02/02/2015 om 13u25


Mening

Dit artikel plaats ik onder het forum ‘sociaal – economisch’ omdat het vooral gaat om het verbruik van gezinnen en bedrijven en het verbruik staat gelijk aan de kosten die gemaakt worden bij dat verbruik. Ik vind het een interessant en gedetailleerd artikel, de enkele schrijffouten nemen we er dan wel bij. De grootste reden voor de gezinnen om minder stroom en gas te verbruiken is volgens mij enerzijds de zachte winter en anderzijds de huidige economische toestand. De campagne van vorig jaar over het verminderen van het verbruik heeft volgens mij ook een invloed. Tijdens deze campagne gaven bedrijven tips over hoe je zuiniger kan omspringen met energie en wat de voordelen ervan zijn. Ik vind het goed dat er minder energie verbruikt wordt. Daarbij denk ik vooral aan het afval dat geproduceerd wordt bij het vervaardigen en verbruiken van energie. Hoe minder afval, hoe beter. De wereld moet al erg genoeg lijden onder het luxeleven van de mens.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th February 2015, 17:02
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Electrabel blijft belangrijk

Ik denk dat het verbruik van de modale Belg gedaald is door het feit dat er een hele periode gesproken is geweest over het "stroomtekort". De Belg heeft zich laten misleiden door -wat de overheid en Electrabel een stroomtekort noemen-.
De verbruikers van gas & elektriciteit zijn niet spontaan aan hun verbruik gaan denken, ze hebben raad opgevolgd en bekeken hoe ze minder kunnen verbruiken. De daad is aangepast, maar niet het denkvermogen van de Belg.
Mijn prognose voor 2015 is dan ook dat het verbruik zeer hoog zal liggen, gezien ze gemerkt hebben dat het zogenaamde stroomtekort een "ordinaire stunt" van Electrabel was, en dat ze dus NIET op hun verbruik zullen letten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.