actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2015, 12:17
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
Man met ondraaglijke hoofdpijn vraagt euthanasie

Peter Ketelslegers (32) uit Diepenbeek heeft euthanasie aangevraagd omdat hij ondraaglijk blijft lijden aan clusterhoofdpijn. De man krijgt dagelijks tot 40 hevige pijnaanvallen. Dat meldt Het Laatste Nieuws.

Peter Ketelslegers onderging in september van vorig jaar nog een veelbelovende operatie, maar die bleek vruchteloos. ‘Ik kreeg een neurostimulator ingeplant die stroomstoten geeft. Eerst hielp het: de elektrische impulsen verdrongen de pijn, maar de hoofdpijn heeft nu een "omweg" gevonden’.

De Limburger verblijft in het ziekenhuis van Sint-Niklaas. Hij heeft voortdurend morfine nodig, maar de dokters weigeren hem op te geven. De situatie is volgens hen nog niet uitzichtloos. Het lijden van Peter is er niet minder om. ‘De artsen willen nog proberen om een batterij onder mijn oogkas te steken om extra stroomstoten te geven en kunnen nog gaatjes boren in mijn schedel. Ze zullen het toch snel moeten kunnen oplossen, want ik hou het niet meer uit’, besluit hij.

Ketelslegers heeft twee zoontjes van 7 en 12. ‘Zelfmoord plegen, dat wil ik hen niet aandoen’, zegt hij in Het Laatste Nieuws.

Het filmpje waarin Ketelslegers het uitschreeuwt van de pijn na alweer een vreselijke aanval van clusterhoofdpijn, schokte in augustus nog heel Vlaanderen.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf2015...ampaign=seeding - 6/01/2015

Mening: Alvorens dit bericht in de krant verscheen, heb ik hier al over zitten nadenken. Een documentaire over personen met deze clusterhoofdpijn heeft mij enorm geshockeerd. Deze personen ondergaan een ondraaglijke pijn die uren kan aanhouden, bij sommige is het gedurende kortere perioden maar meerdere malen per dag. Persoonlijk vind ik dat deze mensen om euthanasie mogen vragen. Ze lijden hier erg onder en bij sommigen is er geen verbetering mogelijk. Moeten ze daarom continu lijden, zodat de dokters nog wat operaties kunnen proberen?
Ik begrijp dat men probeert te helpen, testen te doen om te zien of er niets bijzit dat echter kan helpen. Maar als dit jaren blijft doorgaan en er geen oplossing gevonden wordt? Beeld uzelf in om continu hoofdpijn te hebben, sommigen vinden het al erg om even een "gewone" hoofdpijn te moeten ondergaan, wat moet het dan voor die mensen met "clusterhoofdpijn" dan niet zijn? Werken, lezen,... alles wordt ondraaglijk. Persoonlijk vind ik dat ze op die moment de keuze moeten kunnen krijgen voor euthanasie.

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 6th January 2015 om 12:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th January 2015, 21:51
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Afgelopen zomer heb ik voor het eerst gehoord van dit fenomeen. Er was een reportage van gemaakt en uitgezonden op televisie, wat heel erg schokkend was. Voor de mensen in kwestie was de pijn enorm ondraaglijk. Heel erg om naar te kijken en je staat er ook zo machteloos tegenover, omdat er weinig aan te doen valt. Op zich is euthanasie een eigen keuze... Je gaat ook niet over één nacht ijs bij zo'n keuze. Dan moet er toch wel iets serieus aan de hand zijn en ik steun deze man volledig in zijn keuze. Leven met zo'n hevige pijn, is onmenselijk. Wel erg jammer voor de man dat hij één van de ongelukkigen is die deze zeldzame vorm van hoofdpijn heeft...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th January 2015, 13:03
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik hoop zo hard dat deze man ooit geneest dan, want met een ondraaglijke pijn leven kan écht niet! Hopelijk komen de dokters snel met een nieuw medicijn, waardoor de man toch minder last heeft van deze clusterhoofdpijn.

Ergens begrijp ik wel dat de euthanasiewetgeving streng is, want anders zou je gewoon euthanasie kunnen aanvragen voor kleine dingen, zoals een ernstige, pijnlijke ziekte die wél te genezen is. Anderzijds begrijp ik mensen ook die euthanasie aanvragen. Zij lijden ondraaglijk en ze willen gewoon van de pijn af, zonder al te veel tierlantijntjes: genoeg is genoeg. Ze willen de korte, snelle oplossing, die voor hen ook het minst pijn doet. Ze hebben immers ook al lang genoeg afgezien.

Ik heb een geval gehad in de familie die euthanasie heeft laten plegen, en ik vind het zeer goed dat dit in België mogelijk is. Die man leed zo ondraaglijk en hij zat in een uitzichtloze situatie, waardoor wij ook harder leden als familie. Ik ben dus een voorstander van euthanasie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.