actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2017, 09:06
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Nachtwinkels zijn te vaak dagwinkels

Steeds meer nachtwinkels blijken hun deuren te openen van de middag tot middernacht, in plaats van tussen 18 en 7 uur. Kris Peeters (CD&V) roept de economische inspectie op om blijvend te controleren en de parketten om te vervolgen.

De jongste jaren kwamen er steeds meer klachten over oneerlijke concurrentie. Vandaar dat economieminister Kris Peeters de economische inspectie vorig jaar opdroeg om een onderzoek te voeren.

Tussen september en december 2016 werden 344 winkels bezocht. Bij 234 zaken werden overtredingen vastgesteld: 36 procent respecteert de sluitingsuren niet, 44 procent respecteert de regels rond de verplichte sluitingsdag niet, 17 procent duidt geen sluitingsdag aan en bij 33 procent werden inbreuken tegen de regels rond prijsaanduiding vastgesteld.

Peeters tilt zwaar aan de resultaten. "Zeven op de tien zijn niet in orde: dat is verschrikkelijk veel. Het toont aan dat er heel wat valse nachtwinkels zijn, wat heel oneerlijk is tegenover de bakkers, slagers en buurtsupermarkten die wel volgens de spelregels werken. We nemen dit heel ernstig: er werden 88 waarschuwingen gegeven en 187 pro justitia's uitgeschreven, die worden overgemaakt aan het parket."

Bron: De Morgen
Datum: 5/4/2017
http://www.demorgen.be/binnenland/n...nkels-b635a9e2/

Eigen mening:
Ik vind, net zoals Kris Peeters, dat het aantal nachtwinkels die niet in orde zijn, verschrikkelijk hoog ligt. Het begint bijvoorbeeld al bij de juiste openingsuren hanteren. In het artikel staat dat veel nachtwinkels al open zijn vanaf 's middags en dan om 24.00 uur sluiten. Er wordt gezegd dat het oneerlijke concurrentie is voor bijvoorbeeld bakkers en buurtwinkels. Dit kan ik gedeeltelijk wel volgen, maar ik betwijfel of een nachtwinkel en een bakker overdag hetzelfde cliënteel hebben. Mij gaat het meer om het feit dat iedereen de regels moet volgen en dat iedereen dus gelijk is voor de wet. Wie denkt dat hij/ zij zich er niet aan moet houden, moet volgens mij de gevolgen duidelijk voelen. Ik denk dat het belangrijk is om hier kort op de bal te spelen en bij de eerste overtreding al duidelijke maatregelen te treffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.