actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2013, 14:10
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Vlaamse huurpremie wordt uitgebreid

Vlaamse huurpremie wordt uitgebreid

Wie vier jaar moet wachten op een sociale woning heeft voortaan recht op een huurpremie. Tot nu toe was dat vijf jaar. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist. Volgens minister van Wonen Freya Van den Bossche zullen daarom meer dan 4.000 bijkomende gezinnen recht hebben op een huurwoning, als ze een woning huren die onder de maximumprijs valt.
Sinds 2012 hebben de gezinnen met de laagste inkomens die vijf jaar wachten op een sociale woning een huurpremie die hen moet helpen om op de private markt een goede huurwoning te vinden. De premie bedraagt 120 euro, plus 20 euro per kind.

Kandidaten die wachten op een sociale woning zullen nu al na vier jaar recht krijgen op die premie. Ook de maximumhuurprijzen worden verhoogd. Tot nu toe kreeg je enkel een premie als je huurde onder de 560 euro per maand. Per persoon ten laste kwam daar 38,5 euro bij. Dat wordt nu 67,5 euro per persoon.

Hogere premies Vlaamse rand en centrumsteden

In gebieden met hoge huurprijzen - de Vlaamse rand rond Brussel, de centrumsteden of de gemeenten rond Gent en Antwerpen - wordt dat plafond met nog eens tien procent opgetrokken. In diezelfde gebieden worden de uitgekeerde premies ook tien procent hoger.

De huurpremie wordt voortaan jaarlijks geïndexeerd en maandelijks uitbetaald in plaats van om de drie maanden.

Sinds 2007 bestaan er ook huursubsidies waarmee huurders met een laag inkomen die in een slechte woning huizen een betere woonst kunnen huren. Dat systeem wordt afgesteld op dat van de huurpremie. De geleidelijke vermindering van de subsidie en de beperking in de tijd vallen weg. Het plafond - nu maximaal 230 euro in het eerste jaar - vermindert naar 120 euro plus 20 euro per persoon ten laste. Wie zo’n huursubsidie wil, zal zich voortaan wel moeten inschrijven voor een sociale woning.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131129_00862939

Mijn mening:
Ik schrik best wel van het feit dat mensen die moeten wachten op een sociale woning pas na 5 jaar recht hadden op een huurpremie. Ik vraag mij af wat zij dan in tussentijd moeten doen? Nog dieper in de schulden geraken en zo nog meer in de problemen komen? Ik weet natuurlijk niet of er voor de mensen die echt zwaar in geldproblemen zitten, een andere tussentijdse oplossing gezocht wordt. Dat wachten op een huurpremie nu van 5 jaar naar 4 jaar gereduceerd wordt, is voor deze mensen uiteraard een goede zaak. Soms heb ik wel mijn bedenkingen bij het feit dat bepaalde mensen wel recht hebben op een sociale woning, of hier wel streng genoeg op gecontroleerd wordt en of er een deftig systeem is waarin er gekeken wordt naar dat de mensen die echt in geldproblemen zitten (door iets waaraan ze zelf geen schuld treffen), voorrang krijgen.

Ook vind ik het niet meer dan logisch dat huursubsidies geïndexeerd worden aangezien alles nu eenmaal duurder en duurder wordt. Op die manier kunnen de mensen toch hun appartement of huisje blijven huren.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 29th November 2013 om 14:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.