actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2014, 12:44
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Onmiddellijk rookverbod voor alle cafés in Nederland

Vanaf nu mag in geen enkel café in Nederland nog gerookt worden. Dat mag ook niet meer in de kleine kroegen zonder personeel waarvoor tot nu toe een uitzondering werd gemaakt in het rookverbod voor de horeca. Dat heeft staatssecretaris voor Volksgezondheid Martin van Rijn vanavond bekendgemaakt.
Aanleiding voor zijn besluit is de uitspraak van de Hoge Raad van 10 oktober. Die bepaalde dat de huidige uitzondering voor kleine cafés ongeldig is, net zoals eerder het gerechtshof ook al deed.

Het verbod zal per direct worden gehandhaafd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Als de kroegbazen die onder de uitzondering vielen vanaf nu de fout ingaan, krijgen ze de eerste keer een waarschuwing als dit voor 1 januari gebeurt. Maar bij een herhaalde overtreding volgt meteen een boete van 600 euro.

Eerder uitzondering voor kleine cafés
Op 1 januari 2015 zou het rookverbod sowieso voor alle cafés gaan gelden, omdat de politiek daar op aanstuurde. Omdat de Eerste Kamer dat totaalverbod voor de hele horeca nog moet bekrachtigen, mocht er tot nu toe nog wel gerookt worden in de kleine cafés. De staatssecretaris trekt het totale verbod nu met de uitspraak in zijn hand enkele maanden naar voren.

De uitzondering voor kleine kroegen werd in 2010 ingevoerd. In de eenmanszaakjes hoefde geen personeel beschermd te worden tegen de schadelijke effecten van meeroken, was de gedachte.

Daarna volgden enkele rechtszaken. Van Rijn wilde een uitspraak van de hoogste rechterlijke instantie om een einde te maken aan alle juridische discussies.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...erbod-nederland

Mening: Ik vind het goed dat er een rookverbod komt in alle cafés in Nederland. Deze beslissing is genomen om vooral de niet-rokers te beschermen tegen de schadelijke effecten van meeroken. Cafébasen zullen misschien niet blij zijn met deze maatregel omdat ze eventueel klanten (die roken) kunnen verliezen. Maar ik denk dat er door deze maatregel, ook weer nieuwe klanten kunnen komen. Dit zullen dan vooral klanten zijn die een hekel hebben aan rokers in bijvoorbeeld cafés (zoals ik). Dit verbod 'benadeelt' dus maar één partij en dat zijn de rokers zelf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2014, 20:10
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik ben er volledig mee akkoord dat er een totaalverbod komt voor het roken in een café. Hierin mag volgens mij geen onderscheid gemaakt worden tussen kleine en grotere cafés. Roken is en blijft schadelijk zowel voor de klanten als de uitbater en rokers zelf.
Zoals Hendrik al aangaf is het voor beide partijen aanpassen. Maar als je kijkt naar hier bij ons zijn we er denk ik ook allemaal aan aangepast. Er zijn uiteraard oplossingen voor mensen die nog steeds willen roken als ze weggaan. Dit kan dan buiten het café of in een speciale rookruimte. Zo is iedereen tevreden.
Ik ben het er niet mee eens dat er in het artikel gezegd wordt dat het voordien voor eenmanszaakjes geen schade had dat er gerookt werd. Het is voor iedereen schadelijk als er gerookt wordt, maakt niet uit in welke situatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.