actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2010, 21:59
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
Happy Meal blijft 1 jaar goed

Wie een Happy Meal bij McDonalds koopt, kan dit minstens één jaar bewaren. Dat blijkt uit een experimenteel onderzoek dat de Amerikaanse grootmoeder Joanne Bruso op poten zette.

Bruso wilde naar eigen zeggen achterhalen hoeveel bewaarmiddelen de maaltijden van de Amerikaanse hamburgerketen bevatten. Dat blijken er heel wat te zijn. 365 dagen nadat ze het kindermenu aankocht, zijn de hamburger noch de frietjes veranderd. Ook is er geen stank of schimmel ontstaan, aldus de vrouw.


bron: GVA

Mening: Dit toont hoeveel bewaarmiddelen zulke producten bevatten... Ik stel mij wel vragen bij het onderzoek... Na 1 jaar is er geen schimmel maar is het goed nog wel eetbaar? Dat betwijfel ik... En wie er toch van eet zal wel ferm ziek zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2010, 20:08
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oosterwijk
Posts: 82
wat een nutteloos onderzoek

Ik denk dat ondertussen iedereen al wel weet wat voor een vuil gedoe McDonalds is, het is nu eenmaal ongezond fastfood. Dus dat er veel bewaarmiddelen inzitten : DUH.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2010, 20:16
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Ief Nuyts
Toch vreemd dat net een fastfoodketen onder de loep werd genomen. Als mensen een happy meal van een jaar oud krijgen aangeboden, lijkt dit enorm ongezond. Maar als mensen een blik groenten zien dat minstens vier jaar goed blijft of een blik vis dat acht jaar goed blijft, worden hier relatief weinig vragen bij gesteld. Er zijn nog maar weinig producten zonder bewaarmiddel.

Die voedingsmiddelen in blik zijn vacuüm verpakt, wat wel een groot verschil uitmaakt. Geen lucht/zuurstof = geen ontbinding. Als er aan voedingsmiddelen geen lucht kan, kunnen ze inderdaad jaren goed blijven, ook zonder bewaarmiddelen.
Ik betwijfel ten zeerste of een Happy Meal vacuüm verpakt wordt
Je kan de aanwezigheid van bewaarmiddelen trouwens gemakkelijk zelf controleren aangezien op de verpakking altijd een volledige ingrediëntenlijst moet staan. Volgens wikipedia hebben de bewaar- of conserveermiddelen een E-nummer van 200 tot 252.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th May 2010, 20:18
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Ik denk niet dat er ook maar iemand een hamburger een jaar lang bewaart. Het idee dat je zo'n oud stuk "vlees" eet, is toch niet smakelijk. Toch blijf ik me vragen stellen bij dit onderzoek. Dat er veel bewaarmiddelen zijn toegevoegd in het voedsel kan best kunnen, maar na een jaar kan dat eten toch niet onveranderlijk zijn... Dat geloof ik toch niet hoor.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th May 2010, 20:30
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Booischot
Posts: 65
Daar moet je nu ook wel een echte authentieke Amerikaanse grootmoeder voor zijn! Wie bedenkt zo'n dingen? Toch wel vreemd dat de structuur van de ingrediënten niet verandert, maar een echt 'Happy Meal' zou ik er dan toch niet meer van maken, na zo'n jaartje...

Ik stel voor:
McDonalds: minder bewaarmiddelen en meer echt eten in je producten verwerken
Joanne Bruso: zoek een leuke hobby
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th May 2010, 21:54
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Inderdaad wel een vreemd experimenteel onderzoek dat Joanne Bruso op poten zette. Wie haalt nu zoiets in zijn hoofd om dat te testen. Daar moet je inderdaad echt Amerikaan(se) voor zijn!

Wat ik wel vreemd aan de reacties hier is, dat er over het algemeen negatief wordt gedaan over Mc Donalds en de bewaarmiddelen in hun eten... .

Ik denk dat in vele voedingswaren even veel evenveel of misschien zelfs nog meer bewaarmiddelen zitten.

En ik wil daarmee ook niet duidelijk maken dat Mc Donalds prima voeding is, maar niemand zegt ook dat je dit moet eten. Je kiest er zelf voor. Je moet dit natuurlijk ook niet elke dag eten, maar af en toe zal zeker geen of weinig kwaad doen.

En zeg nu zelf af en toe ne goeie Mc Donalds kan wel smaken é !
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th May 2010, 09:09
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Als je twijfels hebt over het waarheidsgehalte van een artikel of je hebt er vragen over dan kan je 2 dingen doen:
1. Zeggen dat je wat er in het artikel staat niet gelooft en het daarbij laten
2. Of even de kritische-ingesteldheid-knop in je hoofd aanzetten en het oorspronkelijke artikel even opzoeken aangezien GVA geen originele artikels schrijft over zulke 'triviale' zaken uit het buitenland.

Als je dat gedaan had, hadden enkele vragen die hier gesteld werden al beantwoord geweest zoals:
"Na 1 jaar is er geen schimmel maar is het goed nog wel eetbaar?" --> Waarschijnlijk niet, aangezien het broodje en de frieten uitgedroogd zijn, maar daar gaat het niet om.
"Dat er veel bewaarmiddelen zijn toegevoegd in het voedsel kan best kunnen, maar na een jaar kan dat eten toch niet onveranderlijk zijn..." --> zie foto's op originele link
"Joanne Bruso: zoek een leuke hobby" --> Ze heeft een leuke hobby: ze schrijft boeken over de combinatie 'kinderen en gezond eten'.
"Wie haalt nu zoiets in zijn hoofd om dat te testen?" --> Zie hierboven

Trouwens, voor diegenen die twijfelen aan het waarheidsgehalte van dit artikel, in de film 'Supersize Me' is een gelijkaardig experiment te zien.

Citaat:
Happy Birthday to You, Happy Birthday to You.

Happy Birthday, Dear Happy Meal, Happy Birthday to You!


Happy MealI know it’s hard to believe. Time flies, doesn’t it? My eyes tear when I think today, March 3, is my Happy Meal’s first birthday. They grow up so fast, don’t they?

I purchased a Happy Meal, not to eat, but to observe and blog about. Yes, I bought a Happy Meal and then placed it on my office shelf, right behind me and my computer. It sat on my shelf for a year as a silent witness to our fast food industry.

It smelled delicious for a few days. I’d get a whiff of those yummy French fries every time I walked into my office. After a week or so, you could hardly smell it. My husband worried that when the food began to decompose, there would be a terrible odor in our home. He also worried the food would attract ants and mice. He questioned my sanity.

No Worries
NOPE, no worries at all. My Happy Meal is one year old today and it looks pretty good. It NEVER smelled bad. The food did NOT decompose. It did NOT get moldy, at all.

This morning, I took it off my shelf to take a birthday photo. The first year is always a milestone. I gave it one of my world famous nonna hugs as we’ve been office mates for a year now! (Okay, maybe my sanity is in question.)

What’s WRONG with this picture?
The photo above on the left is the one I took today. Because Colorado has an arid climate, over the year the moisture has been slowly pulled from the Happy Meal. The bread is crusty and if you look closely, you will see a crack across the top. The hamburger has shrunk a bit and still resembles a hockey puck. Yet, the French fries look yummy enough to eat. I never had an odor problem, after a couple of weeks, I couldn’t even smell the fries.

Now look at the photo on the right, I took it a year ago. Not much difference. The bread is plumper and the fries a tad bit perkier.

What’s not HAPPY about a Happy Meal?
Picky eaters universally love junk foods. They won’t touch veggies and sometimes refuse to eat the food their moms prepare. Out of desperation, parents give in and purchase the food their picky eaters will eat…junk food.

The next time you’re tempted to purchase a Happy Meal for your child, think about these photos. Food is SUPPOSED to decompose, go bad and smell foul…eventually. When I was a kid, I remember our garbage pail for the left over food scraps was kept by our back door. After a couple of days, flies deposited their larvae (maggots) in the meat. When I would lift the lid, I would see the recently hatched maggots wiggling on the putrid mess. A fly never bothered to land on the tiny hamburger patty on my office shelf.

Food is broken down into it’s essential nutrients in our bodies and turned into fuel. Our children grow strong bodies, when they eat real food. Flies ignore a Happy Meal and microbes don’t decompose it, then your child’s body can’t properly metabolize it either. Now you know why it’s called “junk food.”

I think ants, mice and flies are smarter than people, because they weren’t fooled. They never touched the Happy Meal. Children shouldn’t either.

Bron: http://www.babybites.info/2010/03/03/1-year-happy-meal/ (met vergelijkende afbeeldingen van het Happy Meal vlak na aankoop en na 1 jaar)

Citaat:
Ik denk dat in vele voedingswaren even veel evenveel of misschien zelfs nog meer bewaarmiddelen zitten.
Er zijn nog maar weinig producten zonder bewaarmiddel.

Waar zijn deze uitspraken op gebaseerd? Ik heb het even gecheckt in onze voorraadkast en daar staan op geen enkele ingrediëntenlijst conserveer/bewaarmiddelen vermeld. Ofwel houden die firma's zich niet aan de wettelijke regeling ivm het vermelden van ingrediënten in producten ofwel hebben jullie het fout.
Nu koop ik 'principieel' wel enkel merkproducten, ik vermoed dat producten uit 'Den Aldi' wél conserveermiddelen bevatten, die lage prijs moet tenslotte ergens gecompenseerd worden en dat begint al met de houdbaarheid van je producten artificieel te verhogen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.