actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2014, 08:33
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Voedselallergie? Dan eet je nog altijd beter thuis

Wie allergisch is voor de meest voorkomende *allergenen in ons voedsel - zoals soja en eieren - kan vanaf 13 december met een gerust hart uit eten. In theorie toch, want de Europese wet die zegt dat horeca de klant moet *informeren over allergenen, dreigt op een sisser uit te draaien. "200.000 Belgen kampen met zo'n allergie en kunnen nog steeds *beter thuis eten."

Nog eens een dag en een nacht lang doodziek zijn omdat er toevallig *citrus in het roomijs op restaurant zat of zelfs ei zo na stikken door de visbouillon in de soep van de traiteur: het zou Gunter Van Dyck - voorzitter van Allergienet, de vereniging voor mensen met een allergie - over een dikke maand niet meer mogen overkomen. Europa legt namelijk regels op over allergenen aan iedereen die bereid voedsel verkoopt, van de *bakker en de slager op de hoek tot de supermarkten, frituristen en de cafébaas op de tennisclub.

Wettelijk gezien moet elke spijskaart vanaf 13 december een bijsluiter met allergeneninfo bevatten, maar Horeca Vlaanderen bekwam al een uitzondering bij Volksgezondheid: ook mondeling de klant informeren over de gebruikte ingrediënten volstaat in België. Maar zelfs dan moet al wie maaltijden serveert of verkoopt zich omscholen tot een halve voedingsdeskundige.

En daar ziet het volgens Allergienet niet naar uit. "Die uitzondering deed ons de wenkbrauwen al fronsen, maar bij alle instanties valt te horen dat zelfs de Belgische interpretatie van de wet zeer wazig gebeurt. Over een dikke maand moet elke kelner, elke slagersvrouw en elke friturist op de hoogte zijn van welke ingrediënten in hun producten verwerkt zitten. Ik zie dat niet gebeuren. Opnieuw zullen we op restaurant moeten rekenen op de goodwill, maar een foutje is zó snel gebeurd."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-...ter-thuis.dhtml 5/11/2014


Eigen mening: Ik vind het erg voor de mensen met allergieën, blijkbaar konden ze nooit ergens gaan eten zonder er doodziek van te zijn. De klant mondeling vertellen wat er allemaal in de gerechten zit helpt volgens mij niet, er zijn altijd wel kelners die hun job niet graag doen en hier dus ook geen interesse voor hebben, of als ze al een drukke dag achter de rug hebben zien ze het volgens mij ook niet echt zitten om heel de ingrediëntenlijst op te noemen. Ik vind het inderdaad beter dat er bij elke menukaart een bijsluiter zit waar alle informatie te vinden is. Ik heb ook voedselallergieën en weet dus hoe ziek je ervan kan zijn. Hopelijk komt er inderdaad een wet dat deze bijsluiter verplicht, zo kunnen mensen met een voedselallergie ook eens uit eten gaan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.