actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2017, 11:28
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Tegen 2035 in Vlaanderen geen verkoop meer van auto's op fossiele brandstof

Tegen 2035 in Vlaanderen geen verkoop meer van auto's op fossiele

Tegen 2035 mogen er in Vlaanderen geen auto's op fossiele brandstof meer verkocht worden. Dat is een Europese doelstelling die de Vlaamse regering nu onderschrijft. Alle verkochte auto's moeten tegen dan een nuluitstoot hebben. Concreet zijn dat dus nog alleen maar auto's op elektriciteit of waterstof.
De Vlaamse regering heeft de Energievisie 2030-2050 goedgekeurd. Die tekst bepaalt hoe het verder moet met het energiebeleid na 2020. De nota is het resultaat van 1 jaar overleg tussen minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD), meer dan 40 stakeholders en de burgers.

Met de energieomslag wil Vlaanderen de klimaatverandering een halt toeroepen en de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 terugdringen met 80 tot 95 procent.

Tegen 2035 nuluitstoot
Op de weg streeft de Vlaamse regering naar minder verreden kilometers. Duurzaam deelvervoer (openbaar vervoer, elektrische deelauto's en deelfietsen) en alternatieven voor vrachtvervoer zijn noodzakelijk. Tegen 2030 moet de verkoop van auto's op fossiele brandstof met de helft omlaag. Tegen 2035 spiegelt Vlaanderen zich aan de Europese doelstellingen, wat erop zou neerkomen dat alle nieuw verkochte wagen een nuluitstoot hebben. Concreet zijn dat dus nog alleen maar auto's op elektriciteit en waterstof.

Autofederatie Febiac steunt die ambitie maar heeft wel bedenkingen bij de batterijen. "De batterijen van vandaag zijn technisch nog niet volmaakt genoeg om de hele automobiliteit mee op te vangen. Dat moet veel lichter, dat moet nog goedkoper, dat moet nog gemakkelijker te bouwen en te recycleren zijn, en -vooral- dat moet veel sneller opgeladen kunnen worden en een grotere energiecapaciteit hebben om leefbaar te zijn."

"We hebben nog wat tijd, ik ben overtuigd dat, zelfs in België, de batterijen een goede ontwikkeling zullen kennen", reageert minister Tommelein (foto in tekst) in "Bonus" op Radio 1. "We gaan ook andere dingen doen. Het laadpalenplan is volop in uitwerking en ook de private sector zal ongetwijfeld inspanningen doen. De automobielsector schakelt helemaal over op elektrische voertuigen. Volvo heeft nog deze week aangekondigd geen nieuwe diesels meer te zullen ontwikkelen. En alle merken kondigen een grote productie aan van elektrische voertuigen, waardoor het aanbod alleen maar groter zal worden."

Bron: De Redactie, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2984078

Mening:
Dit initiatief is naar mijn mening een zeer goed begin om het gat in onze ozonlaag te 'herstellen'. Door het vermijden van de uitlaatgassen, zal ons milieu er zeker op vooruit gaan, maar we kunnen dit niet alleen. Ik ben ervan overtuigd dat we dit idee ook moeten doortrekken naar landen zoals China en Japan. China is de sterkste vervuiler ter wereld. Als zij hier niet mee in doorzetten, zal er van het initiatief dat we in Europa nemen, slechts weinig merkbaar zijn.
Om elke wagen te laten rijden op waterstof of op elektriciteit zal natuurlijk nog de nodige arbeid verricht moeten worden. De batterijen moeten nog verbeteren, maar zoals minister Tommelein zelf zegt: We hebben nog tijd.
Ten slotte is ook de kostprijs een onderwerp dat zeker besproken moet worden. Voor een elektrische wagen zit je al snel aan de prijs van €30 000 en voor een auto die rijdt op waterstof leg je al snel €60 000 neer. Dit is slechts voor weinige mensen haalbaar, maar ik ben ervan overtuigd dat de prijs zal dalen, wanneer het aanbod stijgt.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 20th May 2017 om 11:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2017, 12:44
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Ik denk dat dit een mooi initiatief is. Eindelijk worden er stappen ondernomen naar een beter klimaat. Ik denk wel dat ook andere landen hier best in meedoen, want enkel Vlaanderen zal geen groot verschil maken. Ik hoop dat wij het goede voorbeeld kunnen geven en dat ook andere landen zullen volgen. Ik vraag me echter wel af wat er met alle benzine en diesel auto's gaat gebeuren. Moet iedereen dan een andere auto kopen? Want ik kan mij inbeelden dat dit niet voor alle mensen even evident is.
Ook de batterijen van elektrische auto's zullen beter moeten worden. Net zoals Tommelein zegt: 'Er is nog tijd.'. Ik hoop dat er tegen dan ook echt goede, kwaliteitsvolle batterijen zijn gecreëerd.
Het is een mooi streefdoel, of het ook behaald zal worden daar stel ik mezelf vragen bij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th May 2017, 14:57
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Ik vind het een goed idee, al stel ik mij de vraag of we dat wel gaan halen. Zoals hier al terecht aangehaald is, is de prijs van de elektrische wagens veel te hoog vandaag de dag. Volgens mij kunnen de meeste gezinnen met kinderen zulke bedragen niet op tafel leggen. Gelukkig neemt de overheid de taak op zich om premies toe te kennen aan mensen die een elektrische wagen wensen aan te kopen. Al kost een nieuwe elektrische wagen een dikke €30.000 en kan je maximaal een premie van €4000 krijgen van de overheid.
Verder heb je nog het probleem met de batterij... Ik heb het even nagekeken en met sommige elektrische wagens kan je maximaal 200km ver rijden. Daar ben je niet veel mee als je het mij vraagt. Er komen wel steeds meer laadpalen, wat goed is al je weet dat een elektrische wagen 4 uur nodig heeft om op te laden.
In België zijn vorig jaar ongeveer 600.000 wagens verkocht waarvan 2235 elektrische auto's. Er zal dus nog veel moeten gebeuren als de Vlaamse en Europese overheden dit willen halen.
Desalniettemin steun ik dit volledig en hoop ik uit de grond van mijn hart dat we dit gaan halen. De klok staat 5 voor 12 als we kijken naar ons brandstofverbruik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.