actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2017, 23:49
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Vlaanderen gaat meer (tand)artsen opleiden

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil dat Vlaanderen meer artsen en tandartsen opleidt. Daarvoor stelt zij een hervorming van de toelatingsproef voor die opleidingen voor.

‘Voor veel jongeren is het een droom om arts of tandarts te worden’, zegt de minister. ‘Na twee decennia slaan we in het academiejaar 2018-2019 een nieuwe weg in. Meer kandidaten zullen aan de opleiding kunnen beginnen, en er komt een aparte selectieproef voor de opleiding arts en tandarts.’

1239 starters

Het voorstel van Crevits – dat door de Vlaamse regering aanvaard werd – houdt in dat er twee selectieproeven komen, een voor de opleiding arts, en een voor de opleiding tandarts. Kandidaten worden gerangschikt op basis van hun score op die proef, en wie het hoogst scoort mag de opleiding starten. Ook moeten er meer studenten kunnen doorstromen naar de opleidingen arts en tandarts, respectievelijk 1.104 en 135 starters, samen goed voor 1.239 studenten. In het verleden lag dat aantal gemiddeld op 1.081.

Sinds 1997 beperkt Vlaanderen het aantal studenten dat aan de opleidingen arts en tandarts kan beginnen. Dat gebeurde door middel van een toelatingsproef, die doorheen de jaren geëvolueerd is in een bijzonder moeilijke toets met een slaagpercentage van minder dan 20 procent.

Duidelijkheid voor 1 augustus

Crevits wil er nu ook voor zorgen dat alle kandidaten voor de opleidingen (tand)geneeskunde uiterlijk voor 1 augustus weten of ze toegelaten zijn voor de richting. Zo hebben zij nog de tijd om voor een andere studie te kiezen. Voor wie volgend jaar aan de toelatingsproef deelneemt verandert er voorlopig niets.

Bron: De Standaard, 12 mei 2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170512_02878440

Mening: Ik begrijp zeer goed dat Hilde Crevits meer artsen en tandartsen wil opleiden. Deze beroepen zijn dan ook noodzakelijk in onze maatschappij. Er is tegenwoordig meer en meer een tekort aan (tand)artsen. Vorig jaar studeerden er drie maal minder tandartsen af dan veertig jaar geleden. Deze resultaten alleen zijn al zorgwekkend. Hier moest uiteindelijk iets aan worden gedaan. Het is dan ook positief dat ze het aantal studenten die aan de opleiding mogen beginnen, willen verhogen. Ik hoop wel dat ze de aparte toelatingsproeven goed gaan opstellen. Het lijkt me geen goed idee om de proeven soepeler te maken, enkel om het tekort wat kleiner te maken. Volgens mij moet je toch zeker aan bepaalde voorwaarden voldoen voordat je aan zo’n opleiding begint.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2017, 20:43
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Ik vind het goed dat er een toelatingsproef wordt opgesteld voor artsen en een andere toelatingsproef voor tandartsen. Het is overbodig om het hele menselijke lichaam te kennen als je voor tandarts wil gaan studeren. Zodat student tandartsen enkel relevante leerstof krijgen in verband met hun latere beroep als tandarts.

Tandartsen zijn van maatschappelijk belang. We hebben maar 1 stel goede tanden waar we ons hele leven mee moeten doen, buiten het melkgebit van kinderen. Eerlijk gezegd zijn tanden redelijk belangrijk! In mijn ogen zijn je tanden het uithangbord van je glimlach.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.