actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2017, 20:35
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Indische minister deelt houten 'knuppels' uit aan pasgetrouwde vrouwen

De Indische minister Gopal Bhargava heeft een massa aan mogri's, een soort houten knuppels, uitgedeeld aan pasgetrouwde vrouwen. Deze knuppels zouden gebruikt kunnen worden als wapen om hun dronken man te slaan wanneer hij hen zou mishandelen.

De eerste mogri's deelde de minister uit op een groot huwelijksceremonie in de Indische deelstaat Maydhya Pradesh waar 700 vrouwen die dag gingen trouwen. Elke houten knuppel werd gegraveerd met een boodschap zoals 'voor gewelddadige dronkaards' en 'de politie zal niet ingrijpen'.

Volgens Bhargava moeten de bruiden wel eerst praten met hun echtgenoot. Pas als ze niet willen luisteren, kunnen ze gebruik maken van de knuppel. "Verschillende vrouwen vertelde mij dat telkens als hun echtgenoot dronken is, hij ook gewelddadig wordt. Daarnaast geraakt ook hun spaargeld op omdat hun echtgenoot al hun geld geeft aan alcoholische dranken."

Verbod op alcoholische dranken?

De minister bestelde meer dan 10.000 knuppels. Deze wil hij zoveel mogelijk verspreiden. "Het is niet mijn bedoeling om vrouwen geweld te doen gebruiken. Het houten wapen dient net om geweld te voorkomen."

Verschillende Indische staten veroordelen het gebruik van alcohol en willen de verkoop dan ook verbieden of beperken. Deskundigen waarschuwen wel voor een verbod. Dat zou kunnen lijden tot een mogelijke stijging van de illegale productie van zelfgemaakte sterke dranken.


Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/i...ouwen-b44c0a37/

Eigen mening: Tijdens het lezen van dit artikel stond ik versteld van deze beslissing die genomen werd omtrent huiselijk geweld in India. Ik vind de oplossing van de minister enorm onlogisch en tegenstrijdig, ook al heeft hij deze misschien met de beste bedoelingen genomen. Het is uitstekend dat het grootschalig probleem met huiselijk geweld erkend wordt en men naar oplossingen wilt zoeken, maar is de vrouwen bewapenen met een knuppel de beste oplossing die ze kunnen bedenken? De minister zegt dat het niet zijn bedoeling is om vrouwen geweld te laten gebruiken, maar om het te voorkomen... door middel van geweld? Dit is een enorm tegenstrijdige oplossing, en pakt niet de kern van het probleem aan, namelijk hun dronken partners. Naar de partners toe, gaat dit een teken zijn dat zij hun gewoontes niet moeten aanpakken, omdat hun vrouwen zich nu kunnen verdedigen tegen hun gedrag. Het zou in mijn ogen een veel betere oplossing zijn om de verkoop van alcoholische dranken in te perken of in sommige gevallen zelfs te verbieden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2017, 20:24
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Net zoals Hannah vind ik dit een hele rare beslissing. De laatste tijd hoor ik niet veel goed over India. Het gaat vaak over verkrachtingen, kinderhuwelijken, mishandeling, aanvallen met zuur,... Ik denk dat India dringend deftige maatregelen moet nemen om dit allemaal te voorkomen. Ik denk niet dat houten knuppels de juiste oplossing is. Een vrouw kan zich dan wel verdedigen, maar doet uiteindelijk zelf aan het in elkaar slaan van een partner.

Als India al een maatregel zou nemen rond alcohol gaat er misschien al een directe daling zijn van mishandelingen. Omdat de mishandelingen vaak plaatsvinden als de (mannelijke)partner dronken is. Ik denk dan ook dat het inperken of zelfs verbieden van alcoholische dranken een must is. Dit moet echter wel streng worden gecontroleerd anders zal de maatregel geen effect hebben en blijft het een probleem. Ik denk ook dat India zal moeten nadenken over andere oplossingen/ maatregelen. Zodat vrouwen die huiselijk geweld willen aangeven ook gehoord worden en dat er voor deze vrouwen bescherming wordt voorzien. Want vaak is familie hier niet mee gediend en vallen ze de vrouw aan met zuur waardoor zij voor haar hele leven een litteken of misvormd gezicht meedraagt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.