actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2017, 15:33
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Duitsland inspecteert alle kazernes op nazisymbolen

De hiërarchie van het Duitse leger heeft zondag bekendgemaakt dat ze alle kazernes in het land gaat inspecteren op nazisymbolen. Het bevel komt er na een schandaal waarbij in twee van die kazernes relieken van de Wehrmacht werden aangetroffen.

Het schandaal brak twee weken geleden los. Toen werd een officier gearresteerd die gestationeerd was in de Frans-Duitse basis Illkirch, niet ver van het Franse Straatsburg. De man wordt ervan verdacht dat hij plannen had om linkse persoonlijkheden en buitenlanders te vermoorden.

Uit onderzoek bleek dat de 28-jarige al jaren aanhanger is van ultra-nationalistische en xenofobe ideeën. Bij een inspectie van de kazerne van Illkirch troffen de onderzoekers relieken aan van de Wehrmacht, dat is het leger van het naziregime tussen 1935 en 1945. De relieken bevonden zich in een gemeenschappelijke zaal op de basis, waren goed zichtbaar en niemand had er aanstoot aan genomen.

Het ministerie van Defensie, dat dergelijke objecten verbiedt, stootte in de nasleep van het schandaal op een gelijkaardige zaak in Duitsland dit keer, op de basis van Donaueschingen in het zuidwesten van het land.

De minister van Defensie, Ursula von der Leyen, heeft daarop alle generaals tot de orde geroepen. Ze vroeg hen streng op te treden wat betreft extreemrechtse tendensen binnen de troepen.

Bron: De Standaard, 7 mei 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170507_02869516

Mening: Ik ben blij dat de Duitse legerstaf meteen op onderzoek uit wil gaan nadat de sympathie van sommige soldaten voor het naziregime, aan het licht is gekomen. Tegen aanhangers van Hitler en de nazi's moet men in mijn ogen zo streng mogelijk optreden, zodat deze ideeën zo snel mogelijk weer worden neergeslagen. Wat Hitler gedaan heeft is men nog lang niet vergeten, zeker niet in Duitsland. Er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat al deze zaken stilaan vergeten moeten worden, aangezien het 'al' zeventig-tachtig jaar geleden is. Ik denk hier echter heel anders over, want ik weet dat de nazipraktijken in veel families een wonde heeft gecreëerd die nooit meer geheeld zal geraken. Daarbij zijn ook veel joodse families in Europa, welke allemaal wel een familielid hebben dat slachtoffer is geworden van Hitler's gruweldaden. Ik vind het dan ook goed dat er een algemeen verbod geldt voor het uiten van sympathieën voor de nazis en het dragen van tekens en symbolen van de NSDAP. De kazernes in Duitsland die zulke sympathieën toelaten zouden zwaar gestraft moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2017, 10:22
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Ik ga akkoord met Jens. Het is fijn om te lezen dat het Duitse leger zoiets niet toestaat. Ik vraag me echter af waarom niemand hiervan iets heeft gezegd... Het is goed dat er 1 front wordt gevormd en dat zo'n praktijken bestraft zullen worden. Hitler heeft veel gruwel in de wereld gebracht en soms wordt dat vergeten. Ik vindt het belangrijk dat dit niet vergeten wordt! Zo kunnen we op de gruwel die er toen was misschien nu sneller reageren zodat het niet uit de hand loopt. De Joodse families hebben hieronder geleden of lijden er nog onder. Ik denk dat men in België zeker ook streng mag zijn wanneer het aankomt op symbolen die niet deugen zoals bijvoorbeeld nazisymbolen of uitspraken die niet thuishoren in het leger. Je hebt vertrouwen in het leger dat ze de bevolking zullen beschermen wanneer het erop aankomt en dat ze geen rassenvoorkeur hebben. Ik kan me er dan ook kwaad in maken als ik dingen lees zoals dit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.