actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2013, 16:42
a*exander.exelmans a*exander.exelmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tielen
Posts: 27
Campagne tegen nucleaire wapens op gang getrapt

Vandaag om 16:23 door hrt | Bron: Belga


In het Brusselse Jubelpark kwamen zondagnamiddag enkele honderden mensen bijeen om het startschot te geven van een nieuwe campagne tegen kernwapens en tegen de aanwezigheid van dergelijke wapens in België. De campagne, die als titel “Time to go” draagt, gaat uit van de vredesbeweging en krijgt de steun van politieke partijen zoals Groen en Ecolo en van verschillende sociale bewegingen. Ze komt er niet toevallig 30 jaar na de grote antirakettenbetoging in oktober 1983.

‘Onze huidige regering schreef in haar regeerakkoord dat ze zou ijveren voor internationale ontwapening, ook nucleaire’, zeggen de organisatoren van de manifestatie. ‘Enkele maanden voor de verkiezingen heeft ze nog geen enkel initiatief genomen. Integendeel, we hebben moeten vernemen dat de kernwapens die in Kleine Brogel liggen, gemoderniseerd worden. Al 50 jaar zijn er kernwapens in België, 30 jaar geleden kwamen daartegen al tienduizenden mensen op straat, het is hoog tijd dat we opnieuw in beweging komen.’

Een man die dertig jaar geleden al meeliep in de antirakettenbetoging, was er zondag opnieuw bij. ‘Ik ben beschaamd dat ik hier vandaag nog moet zijn’, zei hij. ‘Dertig jaar geleden is al gebleken dat die wapens hier niet thuishoren. Ik schaam me voor onze politici, die niet de moed hebben om te zeggen dat ze weg moeten. Ze durven zelfs niet zeggen dat ze er zijn.’

‘Time to go’ wordt volgens de organisatoren een maandenlange campagne. In videoboodschappen hebben oud-premiers Dehaene en Verhofstadt en voormalig NAVO-secretaris-generaal Willy Claes hun steun aan de campagne al bekendgemaakt. Groen van zijn kant roept de regering op om rechtstreeks met de VS te onderhandelen over de verwijdering van de kernwapens uit Kleine Brogel.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131020_00799818

Mening

Ik vind het goed dat men nog steeds campagne voert tegen het maken en bezitten van nucleaire wapens om zo het gebruik in de toekomst ervan te vermijden. Er zijn op dit moment verschillende landen die heel wat nucleaire wapens in bezit hebben, moest er in de toekomst nog eens een aanvaring komen tussen enkele van die landen zouden de gevolgen misschien wel catastrofaal kunnen zijn. Het is ook nog niet zo lang geleden dat het bijna zover was gekomen ( Cuba crisis). Hopelijk zal deze campagne ook gehoord worden door de rest wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.