actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2014, 08:40
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Riziv wil medicijnen per stuk verkopen

Verkoop medicijnen per stuk

Door medicijnen niet meer per doosje, maar per stuk te laten leveren in rust- en verzorgingstehuizen, hoopt de ziekteverzekering (Riziv) 20 miljoen euro te besparen. Dat schrijven Le Soir en De Standaard woensdag.
Enkele rust- en verzorgingstehuizen (rtv's) gaan de nieuwe aanpak op proef uittesten. Ze gaan uitproberen of het mogelijk is om de medicijnen per dosis te verdelen, net zoals ziekenhuizen dat doen.

De rtv's die deelnemen aan de proef, bevinden zich allemaal dicht bij een ziekenhuis en de ziekenhuizen zullen hun expertise en ervaring te beschikking stellen. Als het resultaat positief is, wordt de maatregel in een later stadium veralgemeend.

Medicatieschema

Het Riziv stuurt ook een richtlijn uit naar alle betrokken artsen over het gewenste voorschrijfgedrag aan ouderen. Uit een studie van het Federaal Kenniscentrum voor de gezondheidszorg is immers gebleken dat oudere mensen te veel medicijnen slikken.

De artsen zullen bovendien gevraagd worden om veel meer op maat van de rtv-bewoner voor te schrijven; om voor te schrijven in een "medicatieschema".

Farmabedrijven zullen gevraagd worden om hun logistiek aan te passen, zodat ze afgemeten dosissen kunnen aanleveren, en om ook hun facturatiesysteem aan te passen. Voorontwerpen en wetteksten om reglementen bij te sturen om die aanpassingen mogelijk te maken, zijn al goedgekeurd binnen de ziekteverzekering.

Het Riziv hoopt de hervorming tegen 1 januari 2015 rond te krijgen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1548238/verkoop-medicijnen-per-stuk.aspx[/url]

Mening: Langs de ene kant vind ik het goed dat men medicijnen per stuk wil verkopen aangezien het teveel innemen van medicatie vermeden kan worden bij bijvoorbeeld oudere mensen. Als ik bij mijn grootouders kom, dan hoor ik hen wel eens zeggen: " Heb ik mijn medicatie nu al ingenomen vandaag of niet?" Het kan dus zijn dat zij dit niet meer weten en dat ze nog een extra pil nemen om hun medicatie toch maar binnen te hebben terwijl ze er misschien al één genomen hebben. Langs de andere kant vind ik het dan ook weer overbodig om alles per dosis te verpakken. Hoeveel verschillende doosjes hebben we dan weer nodig en hoeveel bomen moeten er dan weer geveld worden? Het feit dat het economisch veel opbrengt, is natuurlijk wel een voordeel. Tot slot kunnen we dus weer concluderen dat de ecologie weer ten koste gaat van de economie.

Laatst aangepast door S*effi.Goetschalckx : 5th March 2014 om 08:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.