actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2014, 08:57
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Loonkloof in 10 jaar gehalveerd

Loonkloof in 10 jaar gehalveerd

In 2001 verdienden mannen per uur 15 procent meer dan vrouwen. Tien jaar later was het verschil gedaald tot 7 procent.

‘Die halvering is goed nieuws’, zegt nationaal secretaris Vera Claes van Zij-kant, samen met het ABVV organisator van de Equal Pay Day. ‘Zo zie je dat volgehouden inspanningen om er iets aan te doen, wel degelijk resultaten kunnen hebben.’

Het cijfer van 7 procent geldt voor de werknemers in de privé-sector. Als ook de ambtenaren worden meegeteld, is de kloof aanmerkelijk smaller. Bij de overheid is er nauwelijks een loonkloof: vastbenoemde vrouwelijke ambtenaren verdienen zelfs meer dan hun mannelijke collega’s.

De Equal Pay Day valt dit jaar op 18 maart. Die dag geeft aan tot wanneer vrouwen gemiddeld langer moeten werken om hetzelfde te verdienen als mannen. Bij het bepalen van die datum gaan de organisatoren niet uit van een loonkloof van 7 procent, maar van 21 procent. Die kloof heeft betrekking op het verschil in maandloon, in plaats van uurloon. Deze kloof is groter, omdat vrouwen over het algemeen vaker deeltijds werken. Dat ze daardoor minder verdienen, lijkt logisch. Toch klaagt Zij-kant ook de kloof op maandbasis aan, omdat veel vrouwen tegen hun zin deeltijds werken.

Bron: rmg. (2013, 3 7). Loonkloof in 10 jaar gehalveerd. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat de loonkloof tussen mannen en vrouw al sterk is afgenomen. Maar ik ben van mening dat er eigenlijk geen loonkloof tussen beide mag zijn. Ze zijn op de goede weg om de loonkloof zo klein mogelijk te maken. En dat is zeker positief vind ik. Door de inspanningen die ze leveren moet het mogelijk zijn om bij werknemers in de privé - sector de loonkloof weg te nemen, net zoals bij ambtenaren en bij de overheid. Ik vind dat ze de loonkloof voor mensen die deeltijds werken moeten beperken door deze zo goed mogelijk in te Calculeren.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 7th March 2014 om 09:03.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2014, 17:34
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik vind net zoals L*en dat men eigenlijk geen onderscheid zou mogen maken tussen mannen en vrouwen, maar in de praktijk zien we dat dit toch nog voorkomt. Of je nu man of vrouw bent zou er eigenlijk niet toe mogen doen. Loon zou moeten worden bepaald op basis van diploma, ervaring, functie... Ik vraag me wel af of hier rekening heeft gehouden met het feit dat vrouwen vaak deeltijds werken om de combinatie gezin en werk leefbaar te houden. Ik vind het wel positief dat de loonkloof kleiner is geworden, maar het kan altijd nog beter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.