actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2014, 10:35
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Hoogopgeleide vrouw verdient gemiddeld 155,50 euro netto minder dan man

Hoogopgeleide vrouw verdient gemiddeld 155,50 euro netto minder dan man
Vandaag om 06:28 door bvb | Bron: BELGA

Een hoogopgeleide vrouw verdient per maand gemiddeld 155,50 euro netto minder dan een man met dezelfde job. Op jaarbasis loopt zij dus 1.866 euro mis, ook als alle mogelijke verschillen weg zijn gefilterd. Dat blijkt uit een nog te verschijnen studie van arbeidspsycholoog Frederik Anseel (UGent), schrijft De Morgen.

Vrouwen met een masterdiploma krijgen elke maand 155,50 euro netto minder op de rekening bijgeschreven dan mannen met hetzelfde diploma, blijkt uit de studie. Samen met Gentse en Leuvense sociologen berekende hij de loonkloof onder hoogopgeleiden voor het Expertisecentrum Onderzoek en Ontwikkelingsmonitoring. Ze baseerden zich op de Enquête naar de Arbeidskrachten, waaruit ze de gegevens van 8.924 hoogopgeleide Belgen hebben gefilterd.

Tot nu toe werden veel berekeningen van de loonkloof door criticasters terzijde geschoven omdat er bijvoorbeeld geen rekening was gehouden met het vele deeltijdse werk dat vrouwen verrichten. Anseel en zijn collega’s brachten wel veel correcties aan. Zo hielden ze onder meer rekening met de anciënniteit, de sector, de grootte van de onderneming, de werkuren, de regio en het contracttype. “Dan zien we dat vrouwen nog altijd niet naar de top kunnen doorgroeien”, zegt Anseel.

Anseel denkt dat deze loonkloof niet vanzelf zal verdwijnen omdat bedrijfsleiders vaak onbewust vrouwen benadelen. “De vooroordelen zijn vandaag zo sterk dat zelfs vrouwelijke bazen minder loon geven aan vrouwen.”

Luc Sels, decaan economie aan de KU Leuven, sluit zich deels aan bij Anseel. “De loonkloof is inherent aan jobs voor hoger opgeleiden omdat daar vaak individueel wordt onderhandeld over het loon. In dat licht kan ik me perfect voorstellen dat mannen het gaspedaal harder induwen dan vrouwen.”

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140206_00966495

Commentaar: Ik wil dit artikel posten om toch nog even de aandacht te richten op het feit dat vrouwen en mannen nog steeds niet hetzelfde statuut hebben en dezelfde rechten. Ik denk dat we er veel vanuit gaan dat dit wel zo is. Tegelijkertijd geven we vaak af op andere culturen waarbij vrouwen worden onderdrukt. Wij vinden dat verkeerd en houden ons er dus niet mee bezig. Wel zijn we (al dan niet onbewust) bezig met vrouwen te benadelen op bijvoorbeeld dit vlak. We geven hen minder loon omdat we denken dat ze minder bekwaam zijn in bepaalde vakgebieden. Ik vind dat we dat maar eerst eens moeten veranderen alvorens we ons gaan uitspreken over andere culturen. Het is natuurlijk fout om vrouwen te mishandelen en ze te onderdrukken. Ik zeg dan ook niet dat we daar niet moeten ingrijpen, maar onze eigen manieren van omgaan met elkaar zouden wel moeten veranderen. Het zou volgens mij geen slecht idee zijn om een minimum aantal vrouwen in een bedrijf te moeten aannemen (met hetzelfde loon als een mannelijke werkgever). We moeten dus eigenlijk werkgevers ervan overtuigen dat er vrouwen zijn die even bekwaam of zelfs bekwamer (kunnen) zijn in bepaalde jobs.
We zeggen vaak van onszelf dat we iedereen gelijk behandelen, misschien moeten we die woorden dan maar is omzetten in daden en dus ook vrouwen hetzelfde laten verdienen als hun mannelijke collega's.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.