actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2007, 12:43
Steven Willemsens's Avatar
Steven Willemsens Steven Willemsens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 86
Meisje sterft onder narcose

WETTEREN/ZAFFELARE. - In een ziekenhuis in Wetteren is donderdag een 13-jarig meisje overleden bij het begin van een routine-ingreep aan haar oog. Ze ging zwaar in shock bij het begin van de verdoving en stierf op de operatietafel.


De precieze oorzaak van het overlijden is nog niet bekend. Het parket van Dendermonde voert een gerechtelijk onderzoek. 'We wachten op de resultaten en zullen volop meewerken aan het onderzoek', zegt Yves Grysolle, hoofdgeneesheer van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis, campus Wetteren.

Wat een eenvoudige oogoperatie moest worden, is voor een 13-jarige meisje fataal afgelopen.


Het slachtoffer is Lana Van Eenaeme uit Zaffelare. Bij het begin van de verdoving ging ze in shock. Het meisje overleed op de operatietafel.
Hoofdgeneesheer Yves Grysolle van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ), campus Wetteren, bracht vrijdagmiddag een bezoek aan het getroffen gezin Van Eenaeme in de Persijzerstraat in Zaffelare.
'Om 8 uur donderdagmorgen stond de patiënte als eerste op de lijst voor een kleine oogoperatie', zegt hij. 'Die moet in principe probleemloos verlopen.'
Maar het liep mis. Bij het begin van de narcose raakte de jonge patiënte in een zware shock, waarschijnlijk als een reactie op de geneesmiddelen.
'De geplande ingreep was nog niet gestart. De chirurg die de operatie zou uitvoeren was nog niet in de buurt van de patiënt', aldus de hoofdgeneesheer.
De anesthesist en andere toegesnelde artsen en verplegers startten de reanimatie: 'De ingrepen in de andere operatiekamers waren nog niet begonnen, alle personen en middelen konden ingezet worden. In theorie vond de reanimatie plaats in de best mogelijke omstandigheden. Maar het kon niet meer baten', zegt dr. Grysolle.
'We zullen volop meewerken aan het onderzoek', zegt hij. 'Het ziekenhuis zal open kaart spelen.'

De verslagenheid bij de familie van het slachtoffertje is onpeilbaar. 'Ik begrijp dat bij de familie een grote vraag bestaat over wie schuld treft.'
Lana Van Eenaeme zat in het zesde leerjaar van de vrije basisschool De Weg-wijzer in Zaffelare. (fow, pes, dhh)

(fow, pes, dhh)

DS 29/12/07
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2007, 13:04
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Dit vind ik echt erg dat het moet gebeuren. Het lijkt niemands schuld te zijn. Voor zo'n 'onbelangrijke' ingreep moet het meisje sterven. Ik snap dat de familieleden met grote vragen zitten. Het is logisch dat zij de schuld bij het ziekenhuis zullen leggen, ook al hebben de artsen niets verkeerds toegediend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2007, 15:16
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Dit is echt erg.
Dat een meisje hiervoor kan sterven, hopelijk komen ze snel achter de oorzaak.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th December 2007, 17:37
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
ik vrees dat dit gewoon pech is. Waarschijnlijk zal het meisje allergisch zijn voor de verdoving. Zoals wel meerdere onder ons. Mijn broer wordt ook agressief van de gewone verdoving. Als hij geoppereerd moet worden, krijgt hij een ander verdovingsmiddel toegediend. Misschien was dit de eerste operatie van het meisje. En dan is het inderdaad niemands fout. Het is natuurlijk enorm erg voor de ouders. Niemand wil een kind verliezen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th December 2007, 10:25
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Ik heb gelezen dat het haar tweede oogoperatie was en dat ze bij de eerste geen enkel probleem waren tegengekomen. Dus allergie is zo goed als uitgesloten. Ik denk niet dat je een papier moet tekenen waarop vermeld staat dat er een mogelijkheid tot sterven is. Ik heb die dingen toch nog nooit moeten tekenen...
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th December 2007, 11:28
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
Toen ik mijn wijsheidstanden heb laten trekken moesten mijn ouders ook een formulier tekenen voor de toestemming dat ik volledig onder narcose mocht (omdat ik nog minderjarig was). Naar mijn weten stond daar niets bij over risico's en zeker niet 'mogelijkheid tot sterven'. Bovendien verwacht niemand dat zoiets gebeurd. Hoeveel mensen worden per dag wel niet onder volledige narcose gebracht?
Als het inderdaad al de tweede ingreep was, vind ik het raar dat ze bij de eerste ingreep niet reageerde en bij de tweede wel. Het is altijd mogelijk dat een arts per ongeluk een fout heeft gemaakt bij de verdoving. Het zijn ook maar mensen. Het is evengoed mogelijk dat het meisje om een andere reden in shock ging. Het onderzoek zal wel uitwijzen wat de oorzaak is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th December 2007, 21:42
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Dit is een geval dat toevallig aan het licht gekomen is.
Je zou verschieten hoeveel van deze zaken gebeuren bij operaties. In de meeste gevallen gaat het dan om zwaardere ingrepen, zodat er gemakkelijker een oorzaak kan gegeven worden als er iets misloopt bvb. een hartstilstand. In dit geval ging het om een kleine ingreep en daarom zullen er wel verdere stappen ondernomen worden om de zaak verder te onderzoeken.
Dokters zijn ook maar gewone mensen en het is best mogelijk dat de narcose die toegediend werd, niet juist was.
Jammer dat zoiets moet gebeuren vooral erg voor de nabestaanden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.