actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2009, 18:14
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
National geographic zet Brugge op 19

BRUSSEL - In de gehele wereld zijn slechts achttien bestemmingen nog boeiender dan Brugge. Dat zegt het Amerikaanse blad National Geographic in zijn eindejaarsnummer van de Traveler-bijlage. Het stelde een ranglijst op van mondiale topbestemmingen.

De Noorse fjorden halen de eerste plaats dankzij hun 'fantastische uitzichten en het uitstekend bewaarde, traditionele plattelandskarakter'.

In totaal namen 437 reisexperts 133 reisbestemmingen onder de loep. Het gaat om plaatsen die als iconen bestempeld worden, maar waar in vele gevallen sprake is van vergane glorie. Enkel gebieden die goed bewaard bleven en weerwerk boden aan de druk van massatoerisme, komen in aanmerking voor een plaatsje bovenaan de ranking.

Het Kootenay National Park in Brits-Columbia, Canada, staat op de tweede plaats, het schiereiland Gaspé bij Quebec, eveneens in Canada, kaapt de derde prijs weg.

Naast Slovenië (7), het Alhambra in het Spaanse Granada (9) en de Beierse Alpen in Duitsland (10) treffen we in de top twintig nog de Engelse Yorkshire Dales (12), de Schotse Hooglanden (13), de Douro-vallei in Portugal (16), de Engadine-regio in Zwitzerland (17) en Wales (18) aan. Op 19de plaats blijft Brugge nog net het Franse eiland Corsica voor.

'Subliem'

Brugge is volgens de experts 'subliem - een overweldigende wandelstad met veel charme.' Volgens het panel is het 'een schat uit de 15de en 16de eeuw.' Maar het gevaar van massatoerisme dreigt: 'Omdat de competitie met andere historische steden groeit, wordt de afhankelijkheid van het toerisme problematisch', stelt een expert. 'Het centrum komt wat authenticiteit te kort, waardoor het soms geen levende stad lijkt, een eigenschap die het nabijgelegen Gent wel nog bezit.'

De bekende maar minst aantrekkelijke wereldbestemmingen om naartoe te reizen zijn Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever, de noordkust van de Dominicaanse Republiek, alsook de noordkust van de Rode Zee in Egypte en de Spaanse Costa del Sol. Deze toerischtische plekken zijn volgens de reisexperts het slachtoffer van slecht beheer en vervuilend massatoerisme.

De top 20:

1. Fjorden, Noorwegen (85 punten)
2. Kootenay/Yoho National Parks, Brits-Columbia (81 punten)
3. Gaspé Peninsula, Quebec (80 punten)
4. South Island, Nieuw-Zeeland (80 punten)
5. Oude gedeelte Kyoto, Japan (79 punten)
6. Vermont, U.S. (78 punten)
7. Slovenië (78 punten)
8. Kakadu National Park, Australië (78 punten)
9. Alhambra, Granada, Spanje (78 punten)
10. Beierse Alpen, Duitsland (77 punten)
11. Columbia Gorge Region, Oregon-Washington, VS (77 punten)
12. Yorkshire Dales, Engeland, Verenigd Koninkrijk (77 punten)
13. Scottish Highlands, Verenigd Koninkrijk (77 punten)
14. Torres del Paine, Chili (77 punten)
15. Berkshires, Massachusetts, VS (76 punten)
16. Douro-vallei, Portugal (76)
17. Engadine-regio, Zwitserland (76 punten)
18. Wales, Verenigd Koninkrijk (76 punten)
19. Brugge, België (75 punten)
20. Corsica, Frankrijk (75 punten)
Andere bestemmingen met klinkende naam:
...
28. Toscane, Italië
...
35. Amsterdam, Nederland
...
52. Grand Canyon, Arizona, VS
...
70. Praag, Tsjechië
...
89. Acropolis, Athene, Griekenland
...
94. Côte d'Azur, Frankrijk
...
95. Niagara-watervallen, Ontario-New York, Canada/VS
...
103. Agra (met onder meer de Taj Mahal), India
...
106. Venetië, Italië
...
113. Luxor, Egypte
...
133. Costa del Sol, Spanje

bron: www.standaard.be

mijn mening: Ik denk dat het zeer leuk is en iets om trots op te zijn is. De 19de plaats van de wereld als boeiendste plek is zeker niet slecht. Het is een hele eer maar tegelijk is het naar mijn mening niet mogelijk zo'n lijst samen te stellen. Het is toch maar naar ieders interesse dat men een plek leuk vindt of niet? Ik interesseer mij in geschiedenis dus ik zou Egypte een geweldige plek vinden maar iemand die zich daar totaal niet in interesseert gaat toch nooit naar Luxor ofzo gaan. Als ik dan weer iemand was die liever lui lekker in de zon zit dan ga ik naar een tropisch strand. Het is ieders interesse die een plek interessant maakt of niet denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.