actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2011, 20:47
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Milquet wil antipestwet verbeteren

• Bron: belga
• Auteur: bvb

Minister van Werk Joëlle Milquet wil de wetgeving tegen pesten op het werk in samenwerking met het parlement nog efficiënter maken. Een evaluatie van de wet van 2007 wijst uit dat de regelgeving tot tevredenheid stemt, maar dat een aantal dingen nog kan verbeteren.

De antipestwet van 2007 geeft bedrijven de kans - ze zijn het niet verplicht - om via de aanstelling van een vertrouwenspersoon pesten op het werk aan te pakken. Die persoon kan preventief optreden en ingrijpen nog voor de situatie uit de hand loopt. Indien nodig kan hij een beroep doen op de preventieadviseur.

Een evaluatie van de regelgeving die Milquet liet uitvoeren, toont aan dat de betrokkenen globaal tevreden zijn over de wet. De strikt juridische kant van de procedure kan wel beter.

Het cdH-regeringslid hoopt dan ook dat ze samen met de bevoegde Kamercommissie de wet meer waterdicht kan maken. Milquet wil daarnaast de verplichtingen van de werkgever inzake preventie duidelijker vastleggen en de aanstelling van een vertrouwenspersoon wettelijk opleggen.

Formele klachten sneller laten afhandelen, meer sensibilisering rond het onderwerp en meer en scherpere controles door de Arbeidsinspectie zijn andere manieren waarmee de ontslagnemende minister van Werk de wetgeving performanter wil maken.

Milquet gaat de evaluatie van de wetgeving nu voorleggen aan de Kamercommissie Sociale Zaken. Ze hoopt samen met de commissie tegen het eind van het parlementaire jaar schot in de zaak te krijgen.

Bron: De Standaard, 28/04/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110428_116

Mening: Ik vind het positief dat er nog steeds aandacht wordt gegeven aan de problematiek rond 'pesten op het werk'. Er moet steeds gewerkt worden aan de antipestwet zodat omstandigheden door pesten met lichamelijke vernedering of zelfmoord tot gevolg niet meer voorvallen.

De job van vertrouwenspersoon moet ingevuld worden door een bekwame psycholoog/ maatschappelijk werker,... in ieder geval, iemand die de 'gepeste' naar behoren kan opvangen en verder helpen.

Ik denk dat 'pesten op het werk' nu al minder een taboe is dan pakweg 5 jaar geleden. Dat is goed. Nu moet men nog meer sensibiliseren, de drempel zo laag mogelijk maken zodat iemand die gepest wordt sneller naar de vertrouwenspersoon stapt en de situatie sneller wordt opgehelderd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2011, 17:25
glenn.vanechelpoel glenn.vanechelpoel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 20
Ik vind het eigenlijk al ver gekomen dat er zo iets moet komen als een antipestwet... Als kinderen op school elkaar pesten kan ik dit nog begrijpen, maar als volwassenen op het werk elkaar nog gaan pesten met soms dramatische gevolgen tot gevolg, zet mij dit wel aan het denken...

Ik vind het wel positief dat de wet er is, en dat er aandacht aan geschonken wordt, zo wordt dit 'fenomeen' misschien eindelijk uit ons landje geholpen.
Pesters op het werk meteen ontslaan...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.