actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2011, 08:41
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Vic Van Aelst (N-VA) pleit voor afschaffen Franse les in Vlaanderen

Vic Van Aelst (N-VA) pleit voor afschaffen Franse les in Vlaanderen

Vic Van Aelst, strafpleiter en kersverse N-VA-aanwinst, lanceert het voorstel om Franse lessen in het Vlaamse onderwijs af te schaffen en ze te vervangen door Engels als tweede onderwijstaal. Dat zegt hij woensdag in De Morgen. 'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat', stelt Van Aelst.

'Waarom zouden we in Vlaanderen niet doen wat in Wallonië al 180 jaar gebeurt? Daar onderwijzen ze toch ook Engels als tweede taal? Dat wij Frans geven, wordt door de Franstaligen als excuus gebruikt om hier Frans te spreken. De Franstaligen zullen hun strijd pas staken als de kabeljauw voor de kust van Oostende Frans spreekt.'

Bovendien is volgens Van Aelst het Frans een onbeduidende taal geworden. De strafpleiter vindt zijn voorstel niet provocatief aan het adres van de Franstaligen.

Toen Onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) enkele maanden geleden voorstelde het Engels op te waarderen tot tweede onderwijstaal in het lessenpakket, kwamen er afkeurende reacties van de Franstaligen.

Bron: De Standaard - 06/04/2011
_________________________________

Eigen mening:

Als leerkracht Frans in wording vind ik dit voorstel ronduit onaanvaardbaar. Voorlopig is België nog altijd één land en binnen dat land hebben bijna vier op de tien mensen het Frans als moedertaal. Dat is veertig procent van de Belgische bevolking en als je het mij vraagt voldoende reden om onze Vlaamse leerlingen het Frans te leren spreken! Zeker aangezien het Frans niet enkel één van onze drie landstalen, maar ook een wereldtaal is. Het Frans is buiten het Engels namelijk de enige taal ter wereld die over de vijf continenten heen wordt gesproken en dit in maar liefst veertig à vijftig landen! Bovendien speelt de Franse taal net als het Engels gewoonweg een zeer belangrijke rol in onze Belgische economie. In 93% van de Belgische bedrijven die actief zijn in de sectoren handel en vervoer wordt het Frans frequent gebruikt als voertaal. Wat bedrijven uit de bank- en reclamesector betreft gaat het om 78%. Hoge cijfers die meteen verklaren waarom sollicitanten die het Frans beheersen altijd een streepje voor hebben.

Bronnen cijfers:

- http://veto.hogent.be/dep/talenentroeven/talen.cfm
- www.vandaag.be

Laatst aangepast door Leen.Melis : 6th April 2011 om 08:54.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2011, 09:37
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik ga akkoord met Leen. Zij heeft hier enkele gepaste redenen geformuleerd waarom het Frans moet blijven onderwezen worden. Toch mag dit geen afbraak doen aan het niet onderwijzen van het Engels. Engels is de belangrijkste taal in de wereld en ik vind persoonlijk dat we hier te weinig mee in aanraking komen. Ook in het lager onderwijs mag er al gestart worden met Engels te onderwijzen, naar mijn mening. Het is wetenschappelijk bewezen dat leerlingen in de lagere school de opgedane taalkennis vlotter kunnen gebruiken op latere leeftijd, dan dat deze pas op latere leeftijd verworven wordt. Daarom pleit ik ook voor Engels in de lagere school. Dit moeten maar de beginselen zijn, waar de leerlingen op een creatieve manier mee in aanreking komen. Er wordt gezegd dat ons Engels goed is, maar ik denk dat we met deze maatregelen het niveau nog kunnen opkrikken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th April 2011, 10:02
Niels.VanDyck Niels.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 20
Wat Vic van Aelst hier zegt is volgens mij helemaal verkeerd.
Frans afschaffen in onze scholen lijkt mij enkel een wraakactie tegen Wallonië, die wraakactie is allesbehalve verstandig. Het is niet omdat zij geen Nederlands leren dat wij geen Frans moeten leren. Talenkennis is een verrijking voor iedereen, daarbovenop is Frans op cultureel-historisch gebied een zeer rijke taal. Denk maar aan de verschillende Franse historische, theologische en filosofische teksten. Zonder kennis van de Franse taal zullen de studenten die uit het secundair aan de universiteit gaan studeren talloze moeilijkheden ondervinden.
Frankrijk is ook onze tweede grootste handelsparter, net onder Duitsland. Communautaire zaken mogen volgens mij hier geen invloed op hebben, zullen we het Duits anders ook afschaffen voor de twee wereldoorlogen?
Met het afschaffen van het vak Frans graven we dus een valkuil voor onszelf.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th April 2011, 14:43
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Citaat:
Vic Van Aelst, strafpleiter en kersverse N-VA-aanwinst, lanceert het voorstel om Franse lessen in het Vlaamse onderwijs af te schaffen en ze te vervangen door Engels als tweede onderwijstaal. Dat zegt hij woensdag in De Morgen. 'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat', stelt Van Aelst.


Ik wil hier toch even een kleine nuance maken. De journalist spreekt zichzelf tegen in de onderstreepte zin. Enerzijds is er sprake van het afschaffen van de lessen Frans (wat ik heel dom vind). Vervolgens zeggen ze het moet vervangen worden door Engels als tweede taal.
Dat laatste houdt niet in dat Frans wordt afgeschaft, maar later wordt gegeven, of eventueel als keuzevak (Frans/Duits/Spaans) bv. Ik vind dat hier moet over kunnen gepraat worden. Is het Engels in de hedendaagse maatschappij niet belangrijker als het Frans, en zou het niet nuttiger zijn dat we onze kinderen eerst Engels leren en dan Frans?


Citaat:
Frankrijk is ook onze tweede grootste handelsparter, net onder Duitsland. Communautaire zaken mogen volgens mij hier geen invloed op hebben, zullen we het Duits anders ook afschaffen voor de twee wereldoorlogen?

Bij mijn weten is Duitsland de grootste handelspartner van België, en niet Frankrijk. Duitsland is bij uitbreiding de grootste economische motor van Europa, telt de meeste inwoners en Duits is bij uitbreiding het grootste taalgebied van de EU.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th April 2011, 15:59
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik denk dat Vic Van Aelst zichzelf een beetje wil lanceren met deze 'straffe' uitspraak. Uiteraard kent iedereen hem nog van de zaak-Clottemans. Maar na die zaak werd het een beetje stil rond hem. Door een 'straffe' naam op de Antwerpse lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 hoopt N-VA de grootste in Antwerpen te kunnen worden. Van Aelst wil zo een statement maken, maar heeft duidelijk niet door dat hij op een gemeentelijke lijst staat en dat niets te maken heeft met onderwijs. Of gaat hij in de Antwerpse scholen Frans afschaffen? Waar is men toch mee bezig bij de N-VA.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th April 2011, 18:17
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Ik zou het niet erg vinden als Engels de tweede taal wordt. In wallonie doen ze dit toch ook dus zij moeten niet protesteren als wij dit willen. Ze hebben zelf het Engels als tweede taal in het onderwijs. Eerlijk is eerlijk en dus kunnen ze in mijn ogen hier niets tegen hebben, of ze moeten het Nederlands als tweede taal invoeren. Dit is niet iets van wraakactie ofzo, het is gewoon doen wat zij doen. Oke ik begrijp Leen als toekomstige leerkracht Frans wel. Waarschijnlijk als ze deze regel invoeren zullen er minder leerkrachten Frans nodig zijn dus daar zal het schoentje waarschijnlijk ook knellen.
Persoonlijk kan ik veel beter Engels dan Frans, en de reden is gewoon omdat Engels mij meer interesseert en je vaker op tv hoort dan Frans. Ook op vakantie kan ik veel beter mijn plan trekken in het Engels dan in het Frans dus voor mij is Engels eigenlijk al een beetje mijn tweede taal ipv Frans, ook al woon ik in Belgie en is Frans de officiele tweede taal.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th April 2011, 19:32
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Knap staaltje frustratie- ventilatie van VVA. Een beleid voeren gebaseerd op wrok kan nooit een goed beleid zijn. Een beetje ratio graag, mijnheer Van Aelst.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 10th April 2011, 23:11
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik was zeer verrast te lezen dat er ook maar een politicus nadenkt over het afschaffen van de Franse lessen als tweede taal af te schaffen. Het kan toch niet dat men in een land waar een groot gedeelte van de inwoners Frans spreekt de lessen frans kan afschaffen. Ik vind het argument dat dit in Wallonië niet gebeurt ook geen voor rede vatbaar argument. Het lijkt mij eerder het eeuwenoud geven van oog, tand om tand maar dan in een modern jasje. Het is een belachelijk vergelijking die luidt: 'als jij het niet over hebt voor mij, dan ik niet voor jou'. Logisch dat als we zo denken we nooit samen kunnen regeren. Gelukkig is dit maar de mening van een enkeling en zijn er nog redelijke mensen die niet vervallen in het denken van Vic Van Aelst. Persoonlijk vind ik het noodzakelijk dat wij goed kunnen communiceren met de Walen en dat wij dus een goede talenkennis hebben. Bovendien heb ik echt niet de indruk dat het Engels verwaarloost wordt. Leerlingen spreken vaak beter Engels dan Frans.
Ikzelf vind het dus zeer belangrijk dat Frans nog steeds als tweede taal wordt onderwezen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th May 2011, 10:50
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Gisteren was Vic Van Aelst te gast in Reyers Laat. Wat een ongelofelijke kwal is die man. Hij heeft zichzelf gelanceerd met het proces rond Els Clottemans en nu waagt hij het in de politiek. Ten eerste zal hij slechts kandidaat zijn bij de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Ten tweede doet dat niets aan het federale niveau. Ik weet niet wat de ambitities van Vic Van Aelst zijn, maar hij heeft tot nu toe nog niets over onderwijs of dergelijke te zeggen. Van Aelst zat in Reyers Laat te preken dat 'de Franstaligen overal zitten'. Hij bestempelde hen als een soort ras dat overal zit en zo snel mogelijk uit Vlaanderen uitgeroeid moet worden. Hij wil het Frans afschaffen, om zo de verfransing van Vlaanderen tegen te gaan. Een bijzonder lompe uitspraak, vind ik. Naar mijn mening vertegenwoordigd hij nog steeds niet het standpunt van zijn partij, de N-VA, maar stuurt hij opnieuw aan op een Vlaamse radicalisering, en ook dat leidt niet tot oplossingen. Langs een kant begrijp ik wél dat ook de Franstaligen het Nederlands zouden moeten leren, dat kan alleen maar ten goede komen aan de banden tussen Vlaanderen en Wallonië. Maar zulke houding als hij op tv aannam, kan voor mij echt niet.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 4th May 2011, 13:32
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Na de uitlatingen van VVA gisteren tijdens Reyers Laat was het overduidelijk dat de N-VA deze clown heeft binnengeloodst om de radicalen naar de N-VA te lokken. Die man deed zelfs enorm paranoïde over de aanwezigheid van de Franse taal en de Franstaligen. Toch zal hij er in slagen veel stemmen binnen te halen, terend op de onwetendheid van de nonchalante lagen in de bevolking, walgelijk.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.