actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2017, 20:22
WuytsMichelle WuytsMichelle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 20
Brussel ziet jeugdwerkloosheid sneller dalen

Brussel ziet jeugdwerkloosheid sneller dalen

De jeugdwerkloosheid in Brussel is al 4,5 jaar aan het dalen. Dat blijkt uit cijfers van de Brusselse arbeidsbemiddelingsdienst Actiris. Kunnen andere steden er iets van leren?

De Brusselse jeugdwerkloosheid daalt al 54 maanden op rij, zegt Jan Gatz, woordvoerder van Actiris. In november telde Brussel 10.181 jonge werklozen. Dat zijn er 903 minder dan een jaar geleden. Gatz: "De daling is een amalgaam van verschillende factoren. De verbeterde economische toestand, de strengere regels voor de inschakelingsuitkering en het feit dat er méér jongeren lànger studeren." Daar bovenop, en dat is het verschil met de andere gewesten, neemt Brussel deel aan het Europese jongerengarantieproject. Gatz: "Die jongerengarantie, die garandeert dat elke jonge werkloze binnen de zes maanden een opleiding, een betaalde stage of een job krijgt, werpt haar vruchten af."

Bron:
De Morgen, 4 december 2017, via https://www.demorgen.be/economie/br...dalen-b6012193/

Mijn eigen mening over dit artikel:
Dat de werkloosheid, bij jongeren, steeds sneller daalt kunnen we niets anders als een goed economisch punt noemen. Al moeten we onder ogen houden dat ze in dit artikel enkel over Brussel praten, hoe zit het dan in België in het algemeen?

Men vermeldt een jongerengarantie in dit artikel. Hierbij vraag ik vooral af in hoe verre het mogelijk is om dit te realiseren/ in zijn werking gaat. Het wordt duidelijk zo goed mogelijk toegepast, de cijfers liegen er niet om. Het geeft voor de jongeren een extra zekerheid in het leven. Want in vele richtingen gelden toch de woorden 'wat na de opleiding?'.

Hoewel het allemaal zeer mooi klinkt, zowel voor economie als voor de jeugd, stel ik mij toch vragen bij eventuele gevolgen? De jongerengarantie zorgt dan wel voor een opleiding, stage of job binnen het half jaar, maar waar komen die van? Ontnemen ze zo geen kansen voor volwassenen die op toevallige wijze ook werkloos zijn gevallen? Denkend dat voor de openingen die er zijn de jongeren hierop voorrang zullen hebben. Want iets wat ze garanderen moeten ze nakomen, hoe anders dan kansen te ontnemen van andere groepen in de samenleving?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.