actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > P.A.V. > PAV3 - ACTUA & THEMAMAP
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2013, 17:18
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Ik kook van woede. Kook jij ook van woede?

Ik kook van woede. Kook jij ook van woede?’

Hoewel er meer dan voldoende voedsel is voor iedereen, lijden wereldwijd bijna 1 miljard mensen honger. Dat is het uitgangspunt van de nieuwe campagne van 11.11.11, de koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging, die vandaag werd gelanceerd. Met ‘Ik kook van woede’ wil de beweging sensibiliseren, publieke acties voeren en politieke druk uitoefenen.

Dat vandaag nog steeds 842 miljoen mensen honger lijden, ligt niet aan de voedselproductie, want we produceren wereldwijd 1,5 keer de benodigde voedselhoeveelheid. Dat voedsel geraakt door een combinatie van factoren, zoals armoede, voedselspeculatie, de klimaatverandering, het gebruik van biobrandstoffen, landroof of slechte handelsakkoorden, niet bij de juiste mensen.

Machteloos
‘Het voedselprobleem is duidelijk een probleem geworden dat ruimer gaat dan louter ontwikkelingssamenwerking. Wereldleiders, maar ook onze eigen politici, zeggen dat ze het oplossen van de voedselproblematiek een warm hart toedragen, maar ze ontwikkelen geen beleid tegen honger’, zegt algemeen directeur Bogdan Vanden Berghe. Bovendien blijkt uit een enquête dat veel mensen zich machteloos voelen of denken dat de hongerproblematiek niet opgelost kan geraken.

Soep
Door de nieuwe campagne wil 11.11.11. niet enkel informeren, maar ook de betrokkenheid van de Vlaming zien. Zo roept ze de mensen op om tijdens het weekend van 18, 19 en 20 oktober soep uit te delen. Mensen kunnen ook online hun verontwaardiging uitdrukken door een eigen ‘Angry Food Face’ te maken.

De organisatie zal bovendien de politici aanspreken en vragen welk beleid zij willen voeren tegen de honger in de wereld.

Bron: De Standaard (Belga), donderdag 2013/10/03


Mening
Ik denk dat het een belangrijk punt is dat we er toch maar eens bij stilstaan hoeveel mensen in de wereld op dit moment honger leiden. Ik denk dat er in de westerse landen steeds meer overconsumptie is. Wij zouden wat minder moeten produceren enkel hetgeen wat we werkelijk nodig hebben. Ik vind het heel zonde als je ziet hoeveel voedsel er wordt weggegooid, dan denk ik steeds aan de derdewereldlanden. De hongersnood valt, zoals in het artikel gezegd wordt, niet op te lossen. Ik denk dat hongersnood steeds een onmacht zal blijven, ook al zouden we er tegen strijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.