actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2013, 11:37
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Mieke Van Hecke: 'Radicaliserende jongeren aangeven geen taak van onderwijs'

Mieke Van Hecke: 'Radicaliserende jongeren aangeven geen taak van onderwijs'

Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, vindt niet dat het onderwijs radicaliserende jongeren moet aangeven bij de politie. Zo reageert ze op de lokale aanpak van radicale jongeren die in Syrië willen gaan strijden.

Gisteravond overlegden de burgemeesters Bart De Wever (Antwerpen, N-VA), Hans Bonte (Vilvoorde, SP.A) en Bart Somers (Mechelen, Open VLD) over hun deradicaliseringsbeleid tegenover moslimjongeren die naar Syrië willen trekken.

'Het enige dat werkt is via hun omgeving werken', stelde Bart De Wever, die daarbij ook een belangrijke rol voor het onderwijs ziet weggelegd. Hij vindt dat het onderwijs informatie moet doorspelen aan de overheid.

De topvrouw van het katholieke onderwijs Mieke Van Hecke benadrukt op Radio 1 alvast dat het geen taak van het onderwijs is om jongeren bij de politie aan te geven.

'Als ik moet begrijpen dat zij vragen dat wij jongeren gaan aangeven omdat we het vermoeden hebben dat ze contacten hebben met bepaalde groeperingen, dan schendt dit het vertrouwen tussen de jongeren en de school, en dat doen we niet.'

Volgens haar levert het onderwijs zijn bijdrage door jongeren op te voeden tot mensen die hun verantwoordelijkheid in de samenleving opnemen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130412_008

Mijn mening:
Ik vind het echt zeer moeilijk om te zeggen of ik nu voor of tegen dit nieuwe voorstel ben om radicaliserende jongeren aan te geven "via het onderwijs". Langs de ene kant vind ik dat je als leerkracht of als school jouw leerlingen moet beschermen. Wanneer je merkt dat ze contacten zouden hebben met bepaalde groeperingen wil je hen dus beschermen en kan je hen dus wel aangeven of dit met de directie bespreken. Ik vind het als leerkracht immers wel je plicht om je leerlingen als het ware te beschermen en hen op het rechte pad proberen te houden. Langs de andere kant bouw je als leerkracht en als school een vertrouwensband op met de leerlingen en zal deze toch verbroken worden wanneer je hen zal aangeven of zal aanmelden. Het is natuurlijk wel hun eigen bestwil, maar zij zullen dit helemaal anders ervaren. Wel kan je als leerkracht in de lessen bespreken wat er allemaal aan de hand is in Syrië, hoe erg het daar gesteld is en hoe gevaarlijk het wel niet is om daar nu als jongere te zijn.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 12th April 2013 om 11:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.