actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2018, 08:26
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Trump wil wapenwet verstrengen na schietpartij in Florida: "Wapenlobby NRA heeft geen

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de Republikeinen en Democraten in het Congres opgeroepen om de wapenwet te verstrengen. Dat doet hij na de schietpartij in een school in Florida van twee weken geleden. Ondertussen stoppen ook verschillende grote winkelketens met de verkoop van wapens aan mensen onder de 21 jaar.

President Trump kwam tijdens een ontmoeting met Congresleden in het Witte Huis nog eens terug op de schietpartij in Florida, waarbij twee weken geleden 17 personen om het leven kwamen.

Volgens Trump moet de wapenwet dringend worden aangepakt. Hij belooft met "enkele voorstellen" te komen, maar liet nu al weten dat hij de leeftijdsgrens om een wapen te kopen graag wil optrekken van 18 naar 21 jaar. Voorts zouden kopers ook strenger moeten worden gecontroleerd en hij wil ook bump stocks verbieden, het accessoire dat semi-automatische wapens in machinegeweren kan veranderen. "Ik wil hier geen weken mee wachten en het risico lopen dat mensen het (de schietpartij, nvdr.) zijn vergeten."

"De wapenlobby NRA heeft veel macht over jullie, maar niet over mij. Ik heb hun steun niet nodig."

De Amerikaanse president riep de Congresleden ook op om "niet zo bang te zijn" van de NRA, de machtige wapenlobby in de Verenigde Staten. "De NRA heeft veel macht over jullie, maar niet over mij. Ik heb hun steun niet nodig", zo zei hij. Opvallend, want Trump kreeg tijdens de presidentsverkiezingen van 2016 nog de volle steun van de wapenlobby.

"Als de wapenwet in de Verenigde Staten nu niet wordt aangepast, dan zal het nooit gebeuren!"

De wapenwet veroorzaakte al vaker commotie in de Verenigde Staten. Na elke schietpartij wordt de wet openlijk in vraag gesteld, maar tot nog toe werd ze nooit aangepast. Ook Trump leek in het verleden nooit echt een fan van een strengere wet.

Of de nieuwe uitspraken van Trump ook zullen leiden tot een strengere wet, is nog niet duidelijk. Het is namelijk het Congres dat daarover beslist en dé vraag is hoe ver zij willen gaan. "Maar als het nu niet gebeurt, dan zal het nooit gebeuren", zegt VRT NWS-correspondent Björn Soenens.

Winkels worden strenger
Ondertussen laat de Amerikaanse supermarktketen Walmart ook weten dat het stopt met de verkoop van wapens en munitie aan mensen jonger dan 21 jaar. De keten haalt wapens die lijken op machinegeweren ook van zijn website. Drie jaar geleden besloot Walmart ook al om te stoppen met de verkoop van semi-automatische vuurwapens.

Gisteren maakte een andere grote winkelketen in de VS, Dick's Sporting Goods, al bekend dat het niet langer aanvalwapens zal verkopen. Ook die keten wil ook geen wapens meer verkopen aan wie jonger is dan 21.

Eigen mening bij dit artikel:
Het lijkt erop dat Trump voor het eerst in zijn carrière als president zijn verstand gebruikt. Hoewel zijn het wel vijgen na Pasen, vind ik zelf. Het voorstel om de leeftijdsgrens om een wapen te kopen te verhogen naar 21 jaar vind ik een stap in de juiste richting. Alhoewel ik zelf liever zou zien dat het kopen van een wapen verboden is, tenzij men beschikt over een vergunning. Maar dit blijkt een utopie te zijn in Amerika. Trump vertelde ook dat hij de kopers van wapens strenger wil gaan controleren en dat hij de verkoop en het gebruik van bump stocks wilt verbieden. Of zijn uitspraken ook realiteit worden en op hun beurt resulteren tot een strengere wapenwet valt nog af te wachten. Het is namelijk het congres dat hierover moet beslissen. Ik hoop uiteraard van wel! Het feit dat al enkele winkels geen wapens meer verkopen onder 21 jaar vind ik een goed initiatief. Hopelijk biedt dit voorstel een klein beetje troost voor de nabestaanden van de slachtoffers in Florida.

Bron: De Redactie: VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...florida---we-m/
Geraadpleegd op 01/03/2018, 8:25u

Laatst aangepast door Robbe.S*arckx : 1st March 2018 om 08:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.