actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2014, 09:49
Sara.S*eele Sara.S*eele is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 27
Onderwijsnetten willen ‘dure’ vrijheid behouden

Raken aan de vrijheid van onderwijs is geen optie om te besparen. Dat vinden zowel het Gemeenschapsonderwijs (GO!) als het katholieke onderwijs. De christelijke onderwijsvakbond deed dat voorstel gisteren in deze krant.

Iedere leerling heeft het recht om een studierichting te kunnen volgen in een school in zijn buurt die strookt met zijn levensbeschouwing. Dat is de grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Volgens Jos Van Der Hoeven van de christelijke onderwijsvakbond COC heeft dat tot gevolg dat er een wildgroei aan studierichtingen is ontstaan, voor soms maar enkele leerlingen in één klas. Het geld kan beter besteed worden, vindt het COC. Waarom niet samenwerken?

De onderwijsnetten reageren allerminst enthousiast. Vooral het GO! zou het slachtoffer zijn. ‘Als wij geen voldoende breed aanbod aan opleidingen meer hebben, kunnen leerlingen alleen nog naar een katholieke school en is er geen vrijheid van onderwijs meer’, reageert Raymonda Verdyck, topvrouw van het GO! in de ochtendkrant van De Standaard. Opleidingen met het vrije net organiseren, is een brug te ver. ‘In een geseculariseerde samenleving blijft neutraal onderwijs belangrijk.’

De topman van het katholieke onderwijs Lieven Boeve vindt, net als Verdyck, ook dat er te veel richtingen bestaan. Het masterplan onderwijs moet soelaas bieden, want dat plan zegt dat er moeten gesnoeid worden in het aantal richtingen. Maar raken aan de vrijheid van onderwijs? Neen dat niet. ‘De remedie mag niet erger zijn dan de kwaal’, zegt Boeve.

Verdyck heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze liever gewoon één net voor alle kinderen zou hebben, naar Scandinavisch model. Volgens Verdyck is een concurrentieel landschap niet interessant voor de uitdagingen van de toekomst. Boeve denkt dat concurrentie de netten scherp houdt. ‘Uit een rondvraag blijkt trouwens dat zeventig procent van onze ouders willen dat we ons katholiek model verder uitbouwen.’

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01407298)

Mening: Ik ben het voor een groot deel eens met de mening van Raymonda Verdyck. Het is inderdaad belangrijk dat er in de huidige maatschappij mogelijkheid is tot neutraal onderwijs. Ik schrok wel even van het feit dat zoveel ouders nog steeds het katholiek onderwijs de voorkeur geven. Dat ze nog altijd denken dat GO! onderwijs minder kwalitatief is dan het katholiek onderwijsvind ik eerder ouderwets. De kinderen moeten nog naar een katholieke school maar hoeveel van hen zie je nog naar de kerk gaan?
Ik ben het weel eens dat er veel geld besteed wordt aan studierichtingen waar maar enkele leerlingen interesse in hebben. Ook al zie ik daar niet meteen een oplossing voor. We kunnen toch niet iedereen verplicht katholiek onderwijs laten volgen. Dat is volgens mij een stap terug in de tijd in plaats van een stap verder.

Laatst aangepast door Sara.S*eele : 2nd December 2014 om 10:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.