actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2014, 08:48
lotte h*nnes lotte h*nnes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 20
5500 leraren erbij tegen 2019

5500 leraren erbij tegen 2019

De voorbije vijf jaar is het aantal Vlaamse kleuters met 10% gestegen, het aantal lagere school*kinderen met net geen 5%. Als zij straks doorstromen naar het lager en middelbaar onderwijs, zijn er liefst 5.500 extra leraren nodig.


Tussen het schooljaar 2008-2009 en nu zijn er 25.715 kleuters bijgekomen, zo blijkt uit het jaarlijkse rapport 'Vlaams onderwijs in cijfers'. Een fenomenale aangroei van meer dan 10%. Het aantal leerlingen op de lagereschoolbanken is in dezelfde periode toegenomen met 17.847, een stijging met bijna 5%. Zonder ongelukken stromen al die kinderen tijdens deze regeerperiode door naar de *lagere of middelbare school, en dat blijft niet zonder gevolgen.

Om 25.715 bijkomende leerlingen een plaatsje te geven in een lagere school, zijn er ruwweg 1.029 extra klassen nodig. Als de omkadering identiek blijft, zou dat neer*komen op een instroom van 2.597 nieuwe juffen en meesters. In de secundaire scholen - waar de leerlingenaantallen de afgelopen jaren nog onafgebroken dáálden - dreigt een echte schok. Daar zijn zowat 714 extra klassen en 2.921 bijkomende leraren nodig. Komt daar nog bij dat de middelbare *scholen nu al de grote slokop zijn van het *onderwijsbudget, met een factuur van 8.731 euro per leerling. Dat is bijna het *dubbele van de kost van een kind in het *basisonderwijs.

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V), die vandaag haar begroting voorstelt in het Vlaams Parlement, beseft dat haar een *zware uitdaging wacht. "Dit en volgend schooljaar zijn al bijna 2.000 extra leraren aan de slag in de basisscholen. Het *rapport bevestigt dat het Vlaamse onderwijs een groeisector is." Het kostenplaatje van het middelbaar wil ze onder meer aanpakken door met de sociale partners na te gaan hoe het onoverzichtelijke kluwen van studierichtingen uitgedund kan worden.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...tegen-2019.dhtm

Mening: Er is een fenomenale groei geweest bij de kleuters en dat wi zeggen dat er meer leerkrachten nodig zijn. Ze zeggen vaak dat er te veel leerkrachten voor hun opleiding kiezen maar we zien nu wel dat er veel leerkrachten nodig zijn. Ik zit zelf in de lerarenopleiding en vele vrienden zeggen steeds dat je geen werk vindt in deze sector. Uit dit artikel blijkt dat er veel leerkrachten nodig zijn in de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2014, 21:39
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Goed nieuws voor ons als leerkrachten in spe! Zelf kan ik niet wachten om echt voor de klas te kunnen staan.
5500 extra leerkrachten is veel maar ik denk wel dat we dit probleem kunnen oplossen tegen 2019. Vaak hoor je dat jonge leerkrachten niet aan werk geraken, hierdoor gaan ze misschien wel sneller hun plaats in een school vinden.
Leerkrachten worden volgens mij meer en meer ondergewaardeerd, het is een beroep waar je op je strepen moet staan en dat schrikt sommigen misschien wel af. Toch geloof ik dat iedereen les kan geven, als men er toch volledig voor wil gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2014, 16:36
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Dat vind ik toch heel goed nieuws. Een tijd geleden was er nog een hele heisa dat startende leerkrachten geen job meer zouden vinden omwille van het extra uur per week (22u). Dit nieuws zal toch wel als muziek in de oren klinken bij velen onder ons. Het geeft toch extra moed en goesting in de toekomst. Het geeft zekerheid.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th November 2014, 21:22
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Laten we hopen dat dit effectief het geval zal zijn en de werkzekerheid binnen deze sector terug zal toenemen. Nu is het als beginnende leerkracht moeilijk om over de toekomst na te denken aangezien er geen werkzekerheid meer is.

Wel moet je er rekening mee houden dat een groot deel nodig zal zijn in de grootsteden. Hier ligt de werkzekerheid in deze sector momenteel ook veel hoger dan op andere plaatsen in België.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th November 2014, 22:43
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Eindelijk eens goed nieuws voor de beginnende leerkracht! De nieuwe lichting leerkrachten krijgt tegenwoordig heel wat negatief nieuws te verwerken. Ik denk hierbij aan het feit dat de uren opgetrokken zullen moeten worden, of leerkrachten die te weinig algemene kennis hebben. Nu kunnen we toch eens blij zijn, denk ik dan. Dat dit veel geld zal vragen vanuit de overheid, is begrijpelijk. Maar is het dan niet belangrijker dat de kinderen een goede opvoeding krijgen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.