actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2013, 08:32
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
'Alle leerlingen kunnen jaar gratis zwemmen.'

'Alle leerlingen kunnen jaar gratis zwemmen.'

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet wijst er dinsdagochtend op dat alle leerlingen een jaar gratis kunnen gaan zwemmen, inclusief vervoer. Dat is nodig om de eindtermen te halen. Smet reageert daarmee op het nieuws over de wachtlijsten bij zwemclubs omdat het schoolzwemmen zou worden afgebouwd.

Bijna overal in Vlaanderen hebben zwemclubs ellenlange wachtlijsten, soms zelfs tot in 2015. Belangrijkste oorzaak is dat scholen steeds minder zwemuren boeken. Door de in*voering van de maximumfac*tuur kunnen de scholen slechts een beperkt deel van de kosten van buitenschoolse activiteiten doorrekenen aan de ouders. Omdat het busvervoer naar en van het zwembad soms de helft van het beschikbare budget opslokt, kiezen scholen er vaker voor maar enkele uurtjes per maand meer te gaan zwemmen, of gewoon niet meer.

Smet wijst erop dat de invoering van de maximumfactuur in 2008 gepaard ging met een aanzienlijke verhoging van de werkingsmiddelen voor de scholen.

In 2012 werd de maximumfactuur blijvend geïndexeerd, zodat het plafond elk jaar wat omhoog gaat. Voor de lagere school is ze verhoogd van 60 euro in 2008 naar 70 euro nu.

Een wekelijks zwemuurtje voor alle leerlingen van de lagere school is niet nodig om de eindtermen te halen. Wel is voorzien dat alle leerlingen een jaar gratis kunnen gaan zwemmen, inclusief vervoer, om de eindtermen te kunnen halen, stelt de minister.

Bron:
De standaard - 15 oktober 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00791782

Eigen mening:
Ik vind het positief dat de minister dit heeft beslist. De kinderen die thuis de mogelijkheid niet hebben om elke week naar het zwembad te gaan, leren het dan op school.
Door te zwemmen op school heb ik de microbe te pakken gekregen om in een zwemclub te gaan.
Ik zou het spijtig vinden dat dit wordt afgenomen van de leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2013, 09:33
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
'Alle leerlingen kunnen jaar gratis zwemmen.'

Ik zie het nut niet echt in van een maximumfactuur vast te leggen als deze toch jaarlijks stijgt. Die 70 euro is nu enkel voor het zwemmen en voor een eventuele sportdag bestemd, maar gaan ze op bosklassen, boerderijklassen, zeeklassen en weet ik veel wat nog allemaal, moeten ouders hier ook op bijleggen. Ik vind dat ouders te weinig merken van de aanzienlijke verhoging van de werkingsmiddelen. Waarvoor wordt dit geld dan gebruikt? Meer kopieën voor huiswerk?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.