actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2009, 18:16
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Nicaragua loopt leeg

Nicaraguanen verlaten massaal hun land. Vooral jongeren willen weg uit de armoede die hun land nu al jaren een wurggreep houdt. Er zijn geen tekenen van beterschap.

Volgens VN-cijfers emigreerden van 1990 tot 2005 meer dan 800.000 Nicaraguanen en komen er daar nog eens 400.000 bij tegen volgend jaar. Nicaragua telt vandaag 5,9 miljoen inwoners.

De werkelijkheid is nog erger omdat de VN-prognose geen rekening houdt met de crisis van de laatste twee jaar, zegt Bayardo Izabá, directeur van het Nicaraguaanse Centrum voor Mensenrechten (Cenidh). ”Door de armoede bevinden zich meer dan een miljoen Nicaraguanen in het buitenland”, zegt Izabá. “En meer dan een miljoen jongeren willen emigreren.”

De krant La Prensa publiceerde deze maand een enquête waaruit blijkt dat zes op tien Nicaraguanen tussen 16 en 55 jaar overwegen het land te verlanden om economische redenen. Uit een studie van twee jaar geleden bleek al dat zes op tien Nicaraguanen onder 30 jaar het land zouden verlaten mochten ze daartoe de kans krijgen. Zeventig procent van de Nicaraguanen is jonger dan 30 jaar.

Mislukken

“Dat de jongeren, die het belangrijkste menselijke kapitaal vormen en de motor zijn van elke economie, willen emigreren, is een duidelijk signaal dat we als maatschappij aan het mislukken zijn”, zegt Marcos Carmona, directeur voor de Permanente Commissie voor Mensenrechten, een Nicaraguaanse ngo.

Bijna 48 procent van de bevolking leeft in armoede en 17 procent in extreme armoede. Nicaragua bevindt zich daarmee in de onderste regionen van de VN-index voor menselijke ontwikkeling. In Latijns-Amerika doet alleen Haïti slechter.

Officieel bedraagt de werkloosheid minder dan 9 procent, maar niet-officiële bronnen hebben het over 14 procent.

RP (IPS)

bron : GVA

mening : De jongeren uit Nicaragua willen duidelijk ontsnappen aan de armoede en de toekomst die hen te wachten staat. Ik vind dit zeer begrijpelijk. Zij hebben recht op evenveel kansen als de jongeren uit bijvoorbeeld Europa.
Als natuurlijk iedereen wilt emigreren van de jongeren is er helemaal geen toekomst meer voor de economie van Nicaragua. Hopelijk wordt het armoedeprobleem ooit opgelost.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2009, 20:34
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik kan deze feiten enkel maar beamen. Twee jaar geleden deed m'n school mee met een uitwisselingsproject met een school uit Nicaragua. Mijn neef ging 2 weken naar Nicaragua en wederom kwamen enkele Nicaraguanen 2 weken naar België. Deze jongeren waren erg onder de indruk van onze rijkdom in België. Ze vertelden over de grote verschillen met hun leven in Nicaragua.
Hoe dorpen bij hen enkele dagen gewoonweg zonder stroom zaten,
hoe de overgrote meerderheid van de bevolking moet zien te overleven van een schaars inkomen dat ze verdienen met de landbouw. Zo voorziet de overheid ook enkel in zaaigoed en landbouwbenodigdheden. Is er dan nog wel een kans voor deze jongeren om, met iets anders dan het boerenleven, hun brood te verdienen? Aangezien het met de scholing in Nicaragua eveneens slecht gesteld is (slechts enkelen kunnen naar een school) zie ik de armoede niet snel afnemen... Volgens mij mag het westen dit land wel wat financiële steun bieden om hen uit de armoede te helpen en de economie weer op stevige poten te zetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2009, 14:17
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Dat het Westen financiële steun moet bieden aan Nicaragua vind ik niet helemaal correct. Uiteindelijk zijn er ontelbare landen die zich in armoede bevinden. Wel vind ik dat de aandacht van het Westen zich misschien meer zou moeten vestigen op Latijns-Amerika. Naar mijn gevoel wordt ons globaal beeld van armoedige landen vooral gefixeerd op Afrika. Niet geheel onterecht natuurlijk, maar als we als Westerlingen geld moeten investeren in ontwikkelingshulp, moet dat ook globaal evenredig verdeeld zijn.

Zoals het artikel al zegt zijn jongeren zeer belangrijk voor de toekomst van de maatschappij én de economie in een land. Door de 'leegloop' van Nicagarua kan het land op deze manier enkel in een negatieve spiraal terecht komen, volgens mij.

Hoe dit probleem op te lossen is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat overheidssteun van de regering van Nicaragua zelf al een eerste stap zou zijn. Uiteraard beschikken zij ook niet over zoveel middelen, maar zij moeten zorgen voor voldoende scholing (ook door school gratis te maken), of jobs creëren in overheidssectoren.
Wat het westen in dit geval wel kan doen, is materiële middelen ondersteunen: landbouwmachines zenden, en experts ginder de nodige know-how laten verspreiden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2009, 15:58
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Ik ben het deels eens met Tine. Goede doelen zijn een goed initiatief, maar we kunnen ze niet alle derde wereldlanden helpen. Enerzijds hebben we gewoonweg onvoldoende financiële middelen, anderzijds is het gewoonweg niet haalbaar. We moeten ze een duwtje in de rug kunnen geven. Er zijn verschillende sociologen die aanhangers zijn van het solidariteitsprincipe waarbij we in België 1% van ons jaarlijks inkomen zouden moeten afgeven aan de derde wereld. Maar hierbij stel ik me verschillende vragen: Gaat het geld écht naar daar? Wat aan ze hiermee doen? Heeft het gunstige effecten? Is het voldoende dat enkel Belgen dit doen?
Bovendien speelt het een grote rol dat niet álle mensen het in België even breed hebben. 1% is niet veel, maar die paar euro’s kunnen een groot verschil maken bij arme gezinnen.

Persoonlijk denk ik dat we ons vooral moeten toespitsen om onderwijs in Nicaragua, eventueel met hulp uit het buitenland. Bij het buitenland spreek ik niet alleen over België, maar over gans Europa. Des te beter geschoolde bevolking, des te beter de economie draait, des te meer de welvaart stijgt. Dit gaat de bevolking ook meer vertrouwen geven in een toekomst in hun land.

Ook zou er iets dringend moeten gebeuren aan de onontbeerlijke omstandigheden waarin sommige mensen die Nicaragua leven. Ik kan goed begrijpen dat mensen waarvan de meerderheid leeft in huisjes van afval gemaakt, weg willen. Ik zou er ook niet kunnen blijven, en denk zelfs dat een gewone westerling dit zich niet kan inbeelden. De grote oplossing om dit probleem te verhelpen ligt bij de president. Laten we hopen dat hij dit probleem onder ogen wil zien, zijn bevolking wilt helpen, zodat zijn bevolking weer hoop krijgt!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.