actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2014, 10:33
michiel.v*ndyck michiel.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 42
Uitvaartsector wil doden oplossen in vloeistof

Uitvaartsector wil doden oplossen in vloeistof


De Vlaamse uitvaartsector wil nog deze maand bij Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) aandringen op een wettelijk kader voor biocrematie. Bij die techniek wordt het lichaam van de overledene niet verbrand, maar opgelost in vloeistof. Dat bericht Het Belang van Limburg vrijdag.
Biocrematie of resomering gebeurt sinds twee jaar in de Verenigde Staten, maar is in ons land niet toegestaan. Nochtans voert recent Nederlands onderzoek aan dat het milieuvriendelijker is dan begraven of cremeren.

‘Dit lijkt een perfect alternatief voor crematie’, zegt Bruno Quirijnen van de Vlaamse Autonome Raad voor het Uitvaartwezen (VARU). ‘Laat de bestaande crematoria uitdoven en stap volledig over op biocrematie. Als blijkt dat de ecologische voetafdruk daadwerkelijk kleiner is, lijkt me dat een voor de hand liggende keuze.’

Minister Homans zegt dat ze de evoluties in het buitenland in de gaten houdt.


bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...141003_01301102

mening: Omdat onze ecologische voetafdruk zeer hoog is (we staan in de top 5!!), moeten we dringend opzoek gaan naar manieren om deze te verkleinen. Het lijkt misschien luguber om een lichaam te zien "wegsmelten" in een vloeistof. Anderzijds probeer ik milieu bewust te zijn, waardoor biocrematie mijn voorkeur heeft boven het klassiek begraven of het verbranden van het lichaam. Hoe zouden de Inca's hierover denken? Bij hen was het verbranden van het lichaam een belangrijk ritueel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2014, 17:16
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik vind het gedacht om mensen op te lossen in een vloeistof heel luguber. Maar ik denk dat alle andere manieren ook luguber zijn. We zijn er gewoon aan gewend geraakt dat we mensen verbranden en begraven. Al vind ik het gebruik van vloeistof nog wel een stapje verder. Als mensen vrijblijvend kunnen kiezen of ze opgelost willen worden in vloeistof, gecremeerd of begraven worden, zullen er ook wel mensen zijn die kiezen voor de vloeistof. Zo kunnen we deze manier introduceren en zal het vaker gebeuren in de toekomst. Dit zou goed zijn voor het milieu en proberen we onze ecologische voetafdruk toch een beetje te verkleinen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.