actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2006, 11:42
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Nieuwe man sta op!

Huishoudelijke taken nog steeds ongelijk verdeeld


BRUSSEL - Het verdelen van huishoudelijke taken bij koppels blijft meer dan ooit ongelijk en is gekenmerkt door seksisme. Dat blijkt uit een studie van de Luikse universiteit.
De studie slaat over 10 jaar (1992-2002) en toont aan dat slechts 7 procent van de mannen de vaat doet, tegenover 94,5 procent van de vrouwen. Dat cijfer werd tien jaar geleden ook opgetekend. Een minderheid van de mannen (21 procent) houdt zich bezig met het onderhoud van het huis, terwijl dit tien jaar geleden nog 31 procent was.

De vrouwen (90 procent) staan in voor de dagelijkse bereiding van de maaltijden, en 9 op de 10 doen regelmatig boodschappen. Die tijd gebruiken de mannen om meer te tuinieren of te klussen (80 procent tegen 41 procent voor de vrouwen). Mannen beheren ook iets vaker het dagdagelijkse budget dan hun partner (66 procent tegen 58 procent vrouwen).

Het bericht staat vandaag in Le Soir.
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th March 2006, 16:58
DorienFaes DorienFaes is offline
Dorien
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Arendonk
Posts: 64
Nieuwe man leuk, maar toch...

De nieuwe man, de vrouw naar het werk aan de man aan de haard. Of stel ik het me nu net iets te crue voor? In ieder geval, ik vind dat man of vrouw beiden hun steentje moeten bijdragen in het huishouden.

Vrouwen die uit werken gaan zijn onbewust meer met het huishouden bezig, dit zou te maken hebben met hun rol als moederfiguur vanuit het instinct. Het zijn zij die voor het eten zorgen, zij die de kinderen naar school brengen en weer gaan halen, zij de zorgen voor de was en de plas en ga zo maar door...
De mannen echter zijn met dit plaatje veel minder begaan, zij zouden zich van het hele huishouden veel minder bewust zijn.
Toch vind ik dat gezinnen hun werkuren zouden moeten kunnen aanpassen aan hun gezinsomstandigheden.

Van waar komt die nieuwe man?
Wel, ik denk gewoon vrouwen krijgen de dag van vandaag al maar meer kansen krijgen, dan denk ik in de eerste plaats aan onderwijskansen. Uit studie is gebleken dat vrouwen over het algemeen beter scoren dan mannen. Dus de vrouw komt vervolgens in aanmerking voor een betere job en het gezin wordt uiteraard op de tweede plaats geschoven. Maar wat met de kinderen die 's nacht beginnen te huilen? Daarvoor mag de man opdraaien. En kijk al maar eens naar de reclamespots op tv. Om er maar één te noemen, de man wast af met dreft.

De nieuwe man... werkelijk iets nieuws onder de zon of slechts een modeverschijnsel?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.