actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2012, 09:58
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Helft Vlaamse gemeenten bouwt te weinig sociale woningen

BRUSSEL - De helft van de Vlaamse gemeenten levert onvoldoende inspanningen voor de sociale woningbouw. Dat stelt minister van Wonen Freya Van den Bossche maandag in een mededeling.
Er zijn de voorbije jaren 8.759 sociale huurwoningen bijgebouwd in Vlaanderen, laat de minister weten. Samen met de woningen waarvoor een definitieve bouwvergunning is afgeleverd, en die dus op korte termijn gebouwd worden, komen we zo aan 18.437 nieuwe sociale huurwoningen.

“Daarmee zal 42 procent van de doelstelling van het grond- en pandendecreet gerealiseerd zijn”, zegt Van den Bossche. “Wat sociale huurwoningen betreft, zitten we dus perfect op schema.”

Tegelijk blijkt dat de inhaalbeweging niet gelijkmatig verloopt. In de helft van de Vlaamse gemeenten zijn de afgelopen vier jaar onvoldoende inspanningen geleverd. De andere helft zit wel op het goede spoor, zo blijkt uit een doorlichting van Wonen-Vlaanderen. “Het is van groot belang dat alle gemeenten betaalbare woningen voorzien voor hun inwoners. We beschikken nu over gedetailleerde cijfers voor alle Vlaamse gemeenten. De nieuwe gemeentebesturen die vanaf januari aan de slag gaan, weten waar ze aan toe zijn.”

De Vlaamse overheid heeft de ambitie om tegen 2023 43.000 nieuwe sociale huurwoningen en 21.000 nieuwe sociale koopwoningen te bouwen.

Bron
maandag 01 oktober 2012
Standaard online

Mening
Ik post dit artikel omwille van mijn bezorgdheid voor de armste. Ik vind het namelijk belangrijk dat aan alle mensen en vooral ook kinderen hun basisbehoefte wordt voldaan. Een goed dak boven hun hoofd is er een van. Daarom was ik ook blij te horen dat er in België werk wordt gemaakt van de sociale huur- en koopwoningen. Wanneer we hier extra in investeren, zal dit voor vele gezinnen in België al een groot verschil maken. Zo zullen sommige gezinnen een nieuwe kans krijgen en andere gezinnen hun hoofd boven water houden.
Als gemeente oog hebben voor sociale woningen zorgt voor een structurele hulp bij gezinnen met een laag inkomen. Hiermee bedoel ik dat ze door de hulp problemen op lange baan oplost en dat de gezinnen niet het gevoel hebben dat ze iemand iets verschuldigd zijn.

Ik vond het zeer jammer te lezen dat de inspanningen voor sociale woningen slechts van de helft van de gemeentes komt en andere gemeentes nog niet de nodige inspanningen doen. Dit wil dan zeggen dat gezinnen met een laag inkomen in de gemeentes waar men nog niet genoeg werk maakt voor sociale woongelegenheden langer op de wachtlijst blijven staan en bijgevolg dus ook langer in een te duur of een slecht onderhouden (om het nog proper uit te drukken) zullen wonen.

Voor mij mag dit onderwerp in tijden van verkiezingen meer aangesneden worden om zo de politici op gemeentelijk gebied wakker te schudden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.