actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2012, 09:08
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Crisis kan nog 10 jaar duren

BRUSSEL - Bankiers en bedrijfsleiders vrezen dat de economie nog vijf tot tien jaar zal slabakken. Alleen drastische stappen kunnen duurzame winst opleveren.

Volgens oud-Voka-voorzitter Urbain Vandeurzen, eigenaar van het hoogtechnologisch bedrijf LMS, blijft de economie nog vijf tot tien jaar volatiel. Bankiers zeggen dat ze bij de toekenning van kredieten in hun werkhypothese uitgaan van nog vijf slechte jaren van groei. Voor heel wat bedrijven dreigt een aanhoudend perspectief van krimpen, zegt Vandeurzen.

Koen Dejonckheere, ceo van Gimv, zegt dat alleen door financieel en strategisch ‘out of the box' te denken, dergelijke krimpscenario's vermeden worden. ‘Ik verwacht massaal fusies tussen bedrijven om te proberen via kostenbesparingen ademruimte te creëren voor noodzakelijke investeringen', zegt hij.

De huidige patstelling heeft volgens Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België, te maken met het feit dat zowel de overheidssector als de privésector bespaart. ‘De overheid heeft geen geld meer om de economie te ondersteunen, bedrijven bouwen nog schulden af.' 2013 wordt een jaar dat ergens tussen een recessie en een stagnatie hangt. ‘De aanhoudende onrust heeft tot gevolg dat iedereen op de rem staat.'

Johan Van Gompel, econoom van KBC, zegt dat de overheid structurele hervormingen moet doorvoeren om te beletten dat het groeipotentieel van de Belgische economie verder afbrokkelt. ‘De overheid kan ademruimte creëren zonder dat het haar geld kost door de arbeidsmarkt substantiëler te hervormen.' Vanden Houte waarschuwt dat als de noodzakelijke hervormingen niet komen, een scenario van bijkomende besparingen dreigt wegens tegenvallende inkomsten.

Bron: www.destandaard.be
zaterdag 29 september 2012

Eigen mening:
Crisis, dit is volgens mij het meest gebruikte woord in de beschrijving van onze economie.
Volgens de econoom van KBC Johan Van Gompel moet de overheid hervormingen doorvoeren om te zorgen dat de economie terug opbloeit, dit klink logisch maar is niet zo vanzelfsprekend. Gisteren zag ik nog een reportage op TV waarin bedrijfsleiders van Belgische ondernemingen, zoals Shoenen Torfs en JBC, stellen dat de huidige regering deze ondernemingen in de kou laat staan.
Ik denk dat onze economie in een vicieuse cirkel is terecht gekomen, hoge sociale lasten voor arbeiders en bedienden, een hoog btw stelsel en dure energiefacturen. Al deze factoren zijn voor onderemingen en particulieren een zware last in het budget, maar vormen wel een stuk inkomsten voor de staat.
Ik vrees inderdaad ook dat de economische situatie in ons land niet op één, twee, drie terug zal herop bloeien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.