actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 13:15
Eline.V*anacker Eline.V*anacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 30
'Wereldwijde uitstoot van CO2 stagneert in 2015'

Voor het tweede jaar op rij zal de wereldwijde uitstoot van CO2 stagneren, voorspellen wetenschappers, die evenwel waarschuwen dat dit niet betekent dat de 'koolstofpiek' bereikt is.

De meest recente cijfers over de CO2-uitsoot door verbranding van fossiele brandstoffen en industriële processen in 2015 tonen voor de eerste keer in een periode van economische groei aan dat de hoeveelheid CO2 die in de atmosfeer wordt gepompt de twee voorbije jaren stabiel is gebleven.

Wetenschappers menen echter dat deze ongeziene trend bijna volledig te danken is aan de mindere economische groei in China, de grootste vervuiler ter wereld. De stagnering zal wellicht van korte duur zijn aangezien de economie van het energievretende China langzaam weer zal aantrekken.

Verwacht wordt dat ook India en andere ontwikkelingslanden de komende jaren meer kolen zullen verbranden waardoor de wereldwijde uitstoot weer zal stijgen en de huidige vertraging enkel maar een 'knikje' in de curve zal zijn, aldus wetenschappers. India bevindt zich nu op het punt waarop China zich in de jaren 90 bevond.

Uitstootpiek

'Met twee jaar van atypische uitstootgroei, lijkt het alsof het traject van de wereldwijde uitstoot tijdelijk gewijzigd is', zegt professor Corinne Le Quéré, directeur van het Britse Tyndall Centre van de University of East Anglia, en hoofdauteur van de studie die tijdens de klimaattop in Parijs werd voorgesteld.

'Het is onwaarschijnlijk dat de uitstootpiek voorgoed voorbij is omdat de energienoden van groeiende economieën nog steeds hoofdzakelijk steunen op kolengebruik en daarnaast de verminderde uitstoot van de industriële landen nog steeds erg bescheiden is', vertelt Le Quéré aan The Independent.

Volgens de professor moet de uitstoot dalen tot bijna nul om klimaatverandering tegen te houden, maar we stoten jaarlijks nog steeds zo'n 35 miljard ton uit, enkel en alleen afkomstig van fossiele brandstoffen en de industrie. Die laatste twee zijn goed voor bijna twee derde van de wereldwijde uitstoot.

Bron: De Knack, 8/12/2015

Mijn mening: Ik vind het heel erg jammer dat er zoveel CO2-uitstoot is. Dit is vooral afkomstig van de industrie en de fossiele brandstoffen.Ze moeten hier dringend iets aan veranderen , ook de burgers. Iedereen moet een steentje bijdragen want het neemt zo'n 2/3 van de wereldwijde uitstoot in. Ik vind het een beetje angstaanjagend omdat dit de oorzaak is van klimaatveranderingen. Welke klimaatveranderingen zouden er nog optreden? Ik vind dit allemaal maar een beetje eng, er moet echt iets aan gedaan worden. Ze zouden de mensen misschien moeten waarschuwen en hen toelichten wat ze beter kunnen doen om de CO2-uitstoot te verminderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2015, 19:03
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Net zoals Eline vind ik het erg dat er zoveel CO2-uitstoot is. Er moet dringend iets aan gedaan worden, want de gevolgen hiervan zullen dramatisch worden op lange termijn. Maar laat ons het goede nieuws niet vergeten, het tweede jaar op rij is er stagnatie. Beter dit dan meer vervuiling. Al maakt men er wel een serieuze kanttekening bij. Als China en India terug meer gaan vervuilen, staan we er slecht voor.
Ik vraag mij af waarvoor een klimaattop in Parijs dient, gewoon om de bevolking zand in de ogen te strooien? Men belooft veel, maar of het ook allemaal werkelijkheid wordt, wil ik nog wel eens zien. Er zouden meer controles uitgevoerd moeten worden op de grote bedrijven en zware sancties opleggen. Geen geldboetes want zulke bedrijven lachen daar eens mee want zij hebben geld genoeg. Men moet verder durven gaan.
Laat ons hopen dat er duidelijke afspraken gemaakt worden op wereldvlak en dat we artikels kunnen lezen waarin staat dat de CO2-uitstoot gedaald is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.