actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2015, 14:24
Eline.V*anacker Eline.V*anacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 30
Moeten we al die schermen niet buitensmijten?

Wat is dat toch met de jeugd van *tegenwoordig?, vroeg deze krant zich een week lang af. Het antwoord is: *eigenlijk niets. Onze kinderen leven *gewoon in een online wereld waar wij, ouders, verrassend weinig van weten. Maar hoe gaan we daar nu het best mee om? Laten we hen los in die wereld? Of maken we er korte metten mee: schermen buiten, en hop, den hof in?


“Voor het eerst in een paar jaar zie ik op zondag welk weer het is.” Dat schrijft Ischa (13) op 11 oktober in zijn dagboek. Het is de laatste dag van zijn experiment voor deze krant, de wifi*loze week: geen internet, geen games, geen smartphone in de zak. Dus ging Ischa die zondag maar eens in de hangmat liggen. En dacht hij: “Zalig! De zon!”

Niet dat Ischa zo’n bleekscheet is die *enkel voor het eten uit zijn donkere kamer komt. Nee, hij is een coole gast. Danser, voetballer, slimme *kerel, veel sociaal contact. Maar een groot deel van dat contact speelt zich wel online af. Hij gamet met een tablet naast hem, om te kunnen skypen met de medespelers. Hij studeert samen met klasgenoten via het internet, checkt dagelijks filmpjes op YouTube. Kortom: Ischa is het prototype van Generatie Swipe.

Eén gouden raad

Moeten we ons zorgen maken om de jeugd, als die niet meer weet welk weer het op zondag is? Heel wat Vlaamse ouders vinden van wel, blijkt uit een recent rapport van Mediawijs.be. “De grootste bezorgdheid van ouders rond nieuwe media is dat kinderen urenlang niks anders doen”, zegt onderzoekster Hadewijch Vanwynsberghe. “Dat ze echt vastplakken aan een scherm.”

Wat moet je dan doen? Hen lostrekken? Weg met de wifi, zoals in ons *experiment? Ischa zelf is er niet happig op: ook al genoot hij van de hangmat, de hele week bleek lastiger dan verwacht. “Mijn vrienden spraken dingen af waar ik niks van wist. Ik kon een klasgenoot niet helpen met zijn huiswerk. En op de speelplaats kon ik niet meepraten over de nieuwste filmpjes online. Eigenlijk: een *13-jarige die vandaag geen Facebook heeft, maakt het zichzelf moeilijk. Ik miste een deel van mijn sociaal leven.”

Dat klopt, zegt professor Patti Valkenburg (Universiteit van Amsterdam). Zij doet al 25 jaar onderzoek naar jongeren en media, en schreef daarover het boek Schermgaande Jeugd. Valkenburg heeft één gouden raad voor ouders: “Hou uw kinderen niet weg van nieuwe media. Sociaal contact is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van tieners, en vandaag verloopt dat nu eenmaal grotendeels via Facebook, Snapchat of WhatsApp. Dat mag je hen niet ontnemen.”

Bron: Het Nieuwsblad, 5/12/2015

Mijn mening: Ik vind dat het artikel gelijk heeft, ouders vinden dat kinderen vastplakken aan hun scherm maar alles verloopt nu eenmaal virtueel via het internet. Tegenwoordig moet je facebook hebben om van alles op de hoogte te zijn, er worden afspraken gemaakt, er wordt gecommuniceerd over allerlei onderwerpen en een groot stuk van je sociale leven gaat via het internet. Ik merk dit ook bij mezelf, ik blijf van alles op de hoogte via het internet. Het school werkt ook met Toledo en je moet dagelijks je e-mail bekijken. Je hebt dagelijks je computer, tablet,... nodig anders kan je niet meer volgen ivm je school, het nieuws, gesprekken met je vrienden enzovoort. Ik vind dat de universiteit van Amsterdam gelijk heeft, men mag dit niet ontnemen want sociaal contact is belangrijk in de ontwikkeling van tieners en dat verloopt nu eenmaal via het internet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2015, 18:11
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Ik ben akkoord dat sociale media steeds belangrijker is geworden in de maatschappij waarin we nu leven. Dit is ook te merken bij schoolzaken. Zo ben ik het eens met Eline dat sociale media nodig is om op de hoogte te blijven van afspraken en opdrachten. Zo zullen groepswerken vaak via Facebook geregeld worden en schoolopdrachten via mail worden doorgegeven.

Dit experiment maakt mij vooral bewust van de kloof die sociale media met zich meebrengt tussen de gebruikers en de niet-gebruikers. Niet iedereen is in staat om sociale media op de voet te volgen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan kansarme kinderen. Zij hebben niet evenveel toegang tot het internet zoals wij dat hebben. Net als Ischa tijdens deze week, kunnen zij vaak niet meepraatten met vriendjes als het gaat om de nieuwste spelletjes of filmpjes en voelen zich hierdoor vaak buitengesloten. Het grote gebruik van sociale media bij jongeren is dus zeker niet altijd positief.

Ik vind dat ouders gelijk hebben om af en toe hun kind eens weg te halen achter hun beeldscherm, om eens een dag zonder beeldscherm door te brengen. Zo kunnen ze hun kinderen aanmoedigen oom eens mee te doen met familieactiviteiten in plaats van achter hun scherm te zitten. Sociale media is zeker handig maar ik denk niet dat dit noodzakelijk moet zijn om te leven in onze hedendaagse wereld. Kinderen moeten hierover zeker bewust worden gemaakt. De school kan hier soms ook rekening mee houden. Verplicht de kinderen niet om elke dag hun computer te gebruiken maar geef eens een opdracht waarbij ze hun computer juist niet mogen gebruiken.

Ik vind het zeker nuttig om dit experiment te vermelden in de school. Het is alleen maar een positieve zaak om leerlingen/jongeren bewust te maken wat voor zaken sociale media met zich meebrengt. We kunnen hen dan ook bewuster maken over de verschillende kloven die zich afspelen tussen hen en bijvoorbeeld minderbedeelden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.