actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 06:21
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Schimmel wordt ongevoelig voor medicatie en eist levens

Een schimmel die ongevoelig is voor schimmelwerende medicijnen rukt op in België. Longontstekingen ermee zijn uiterst lastig te behandelen. En dat kost mensenlevens.

Artsen krijgen het steeds lastiger om schimmelinfecties van de longen adequaat te behandelen, nu de schimmel Aspergillus fumigatus resistent aan het worden is tegen de meest gebruikelijke medicatie. Al vijf tot zeven procent van deze kiemen die in ziekenhuizen worden bestreden, reageert niet meer op medicijnen van de eerste keus, de azolen. Dat leert een inventarisatie door Katrien Lagrou van het UZ Leuven, die een jaar lang de resistentie van schimmelinfecties in achttien Belgische ziekenhuizen turfde.

In ons land overlijden elk jaar naar schatting ruim honderd mensen aan een infectie met zo’n schimmel. De situatie is zorgelijk, volgens Lagrou, die werkt bij de dienst Laboratoriumgeneeskunde van het UZ Leuven. ‘Het gaat om longontstekingen die sowieso al lastig te behandelen waren en waaraan patiënten ook met de beste zorg kunnen overlijden. We hebben een beperkt aantal medicijnen om hen mee te behandelen. Als schimmels daartegen resistent worden, resten ons zeer weinig alternatieven.’

De boosdoener in kwestie is de huis-, tuin- en keukenschimmel Aspergillus. Diens groengrijze schimmeldraden zien we allemaal wel eens zitten op beschimmelde boterhammen, appelsienen of druiven. Aspergillus is alomtegenwoordig: ook de lucht die we inademen, zit vergeven van zijn sporen. Met elke ademteug ademen we er duizenden in.

Chemotherapie

Voor gezonde mensen vormt dat geen probleem: hun afweer rekent met gemak met de schimmel af (schimmelnagels en huidinfecties worden veroorzaakt door andere schimmels dan Aspergillus). Maar bij mensen met een verzwakt immuunsysteem, door chemotherapie of na beenmerg- of orgaantransplantatie, kan de schimmel gaan woekeren en infecties veroorzaken: doorgaans van de longen, maar ook van sinussen en hersenen. Ook patiënten met de chronische longziekte COPD zijn vatbaar, net als muco- en astmapatiënten.

Infecties met Aspergillus zijn geduchte tegenstanders. Als ze bij kwetsbare patiënten een longontsteking veroorzaken, overleeft tot de helft dat niet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151207_02009912
Schimmel wordt ongevoelig voor medicatie en eist levens. (2015, 12 8). De Standaard.

Eigen mening:
Toen ik dit artikel begon te lezen verwachte ik eerst dat de schimmel in kwestie een uitheemse nieuwkomeling zou zijn. Mijn verbazing was dus nogal groot toen bleek dat het de naar mijn mening meest ordinaire schimmel in onze contreien betreft. Wie heeft deze groenige schimmel nog nooit op een voedingsmiddel zien verschijnen? Het verbaast me echter niet dat het gevaar in kleine onvoorziene hoekjes komt. Dit vind ik een prachtig voorbeeld hoe de natuur de mens steeds een stapje voor zal blijven op het vlak van ontwikkeling. Door het overvloedig gebruik van antibiotica de afgelopen eeuw worden meer en meer bacteriën resistent. Dat nu schimmels volgen kon niet anders volgens mij. Natuurlijk leef ik ook mee met de mensen die reeds dierbare verloren hebben aan deze resistente bacteriën. Mijn mening lijkt nu misschien gevoelloos ten opzichte van hen maar fascinatie voor de natuur in al zijn oppervlakken is geen leedvermaak. Ik wens dan ook niemand een infectie met resistente bacteriën toe. Kort samengevat vind ik de evolutie van schimmels en bacteriën tegen onze antibiotica fascinerend maar zie ik de problemen die deze voor de mens meebrengen vergroten.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 8th December 2015 om 06:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.