actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2012, 19:55
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Gen voorspelt wanneer je zal sterven

Gen voorspelt wanneer je zal sterven

Hoe macaber het ook is: iedereen denkt wel eens na over de dood. Veel mensen vragen zich daarbij af wanneer ze zullen sterven. Nu zouden ze dat ook effectief kunnen te weten komen. Onderzoekers hebben immers een molecule ontdekt die onze biologische klok regelt en het tijdstip van overlijden voorspelt.
In de basis van de molecule zit ofwel adenine (A) of guanine (G). Het eerste type komt het meest voor: een persoon heeft 36 procent kans om twee A's te hebben, 16 procent heeft twee G's en 48 procent draagt een A en een G.

Uit de studie blijkt dat personen met AA doorgaans een uur eerder ontwaken dan mensen met GG. AG-types worden dan weer wakker iets daartussenin. De onderzoekers concludeerden nog dat het uur waarop mensen ontwaken kan gelinkt worden aan het tijdstip van overlijden. Mannen en vrouwen met AA of AG sterven vaak net voor 11 uur 's morgens, terwijl een GG-type vaak net voor 18 uur het leven laat.

Deze ontdekking kwam er heel toevallig tijdens een onderzoek naar de ontwikkeling van ziektes als Alzheimer en Parkinson. Hiervoor werd het slaapgedrag van 1.200 gezonde 65-jarigen geanalyseerd.

‘Onze interne klok bepaalt heel wat aspecten van de menselijke biologie. Dat kan het tijdstip van plotse medische gebeurtenissen zoals een hartaanval beïnvloeden', aldus onderzoeksleider Andrew Lim. De vorsers hopen alvast dat hun bevindingen kunnen gebruikt worden om hartpatiënten eraan te herinneren wanneer ze hun medicatie moeten innemen of om ziekenhuispatiënten op de gepaste momenten te observeren.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121119_00373644

Eigen mening

Ik heb hier enorm mijn bedenkingen bij. Het kan inderdaad zijn dat je die zaken kan linken aan elkaar, maar kan je hier echt op baseren om zaken de concluderen. Het kan een basis zijn om verdere onderzoeken te doen, dat wel. Als het in de toekomst kan helpen bij de medicatie van hartpatiënten, kan er wel iets goeds uit komen. Maar is dit van levensbelang ? Ik vind van niet. Er staat enorm duidelijk in de titel dat het zou voorspellen wanneer je sterft. Het kan eraan gelinkt worden maar ik vind de titel fout gekozen. Het geeft je een heel ander idee voor dat je het gelezen hebt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2012, 15:27
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Gen voorspelt wanneer je zal sterven

Zoals E*ili heb ik ook mijn bedenkingen bij. Hoe kan een gen in je lichaam nu weten wanneer je sterft? Zelf probeer ik van elke dag het beste te maken en te genieten. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor je er niet meer bent. Een ongelukkige val, een auto-ongeluk, een steekpartij, ... Op dat moment is het vaak de verkeerde persoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Niets of niemand kan dit voorspellen, ook een gen niet. Dit heeft alles met toeval te maken. Bovendien, ook al zou ik weten dat er iets bestaat waardoor ik kan te weten komen wanneer ik sterf, ik zou het nog niet willen weten. De gedachte alleen al dat je weet wanneer je sterft vind ik erg beangstigend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.